Record Details

Метод генезисного моделювання в навчальному процесі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/721253/
http://kutaksam.karabuk.edu.tr/index.php/ilk/article/view/2614
10.7596/taksad.v9i2.2614
 
Title Метод генезисного моделювання в навчальному процесі
Метод генезисного моделирования в учебном процессе
Genesis-modeling Method in the Educational Process
 
Creator Bekh, I.
Pelekh, Yurii
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
 
Description Інноваційно-розвивальні ідеї у сучасному виховному процесі зумовлюють пошук адекватних методів, які забезпечували б, по-перше, гуманістичну спрямованість, по-друге, були інтерактивними, по-третє, ґрунтувались на адекватних цим ідеям вищих психологічних механізмах свідомості і самосвідомості. Генезо-моделювальний метод має забезпечити у зростаючої особистості означену виховну стратегію.
Своєрідністю ґенезо-моделювального методу є те, що він спрямований як на модель (ідеальне уявлення) конкретного особистісного утворення (цінності), так і оптимальний спосіб її досягнення. За такої подвійної мети означений метод можна кваліфікувати інноваційним психолого-педагогічним проєктом, який має самостійну цінність, оскільки на його змістовій основі можливі більш чи менш продуктивні виховні варіації.
Генезо-моделювальний метод містить засоби організації суб’єктом власної поведінки як на етапі сприймання, так і на етапі довільного прийняття етичної вимоги (духовної цінності).
Означені характеристики ґенезо-моделювального методу дедуктивно виводяться з ряду методологічних принципів:
1) Принцип активності компонентів ситуації, що констатує відношення між суб’єктом і навколишнім соціальним середовищем;
2) Принцип системності особистісних утворень розкриває у внутрішніх зв’язках складний етап їх перетворення в процесі культурного розвитку суб’єкта;
3) Принцип діяльнісної природи особистісних утворень пояснює своєрідність їх виникнення: від природно-реактивного до довільно-сталого.
Перетворювальні можливості ґенезо-моделювального методу розглядаються на прикладі цінності – працелюбності, яка задається змістовно рівнево – від високого до низького. Розкривається чотири етапи сходження зростаючої особистості до означеної цінності. Для кожного з них у задачному представлені визначено конкретну мету дії вихователя, його тактику, спрямованість, зміст, спосіб пред’явлення, умови виконання дії, а також характер реагування вихованця. Задачна форма реалізації цих етапів дозволяє вчасно здійснювати поопераційний контроль.
П’ятий етап – рефлексивний, який розгортається у відповідних вправах на закріплення у внутрішньому плані вихованця цінності працелюбності.
Подаються також кількісні результати, що свідчать про високу ефективність ґенезо-моделювального методу в масовому виховному процесі.
Инновационно-развивающие идеи в современном воспитательном процессе обусловливают поиск адекватных методов, которые обеспечивали бы, во-первых, гуманистическую направленность, во-вторых, были интерактивными, в-третьих, основывались на адекватных этим идеям высших психологических механизмах сознания и самосознания. Генезис-моделировочный метод должен обеспечить в растущей личности указанную воспитательную стратегию.
Своеобразием генезиса-моделирующего метода является то, что он направлен как на модель (идеальное представление) конкретного личностного образования (ценности), так и оптимальный способ ее достижения. При такой двойной цели указанный метод можно квалифицировать инновационным психолого-педагогическим проектом, который имеет самостоятельную ценность, поскольку на его содержательной основе возможны более или менее производительные воспитательные вариации.
Генезис-моделировочный метод содержит средства организации субъектом собственного поведения как на этапе восприятия, так и на этапе произвольного принятия этической требования (духовной ценности).
Указанные характеристики генеза-моделирующего метода дедуктивно выводятся из ряда методологических принципов:
1) Принцип активности компонентов ситуации, констатирует отношение между субъектом и окружающей социальной средой;
2) Принцип системности личностных образований раскрывает во внутренних связях сложный этап их преобразования в процессе культурного развития субъекта;
3) Принцип деятельностной природы личностных образований объясняет своеобразие их возникновения: от природно-реактивного к произвольно-устойчивого.
Преобразовательные возможности генеза-моделирующего метода рассматриваются на примере ценности - трудолюбия, которая задается содержательно уровнево - от высокого до низкого. Раскрывается четыре этапа восхождения растущей личности к обозначенной ценности. Для каждого из них в Задачно представлены определена конкретная цель действия воспитателя, его тактику, направленность, содержание, способ предъявления, условия выполнения действия, а также характер реагирования питомца. Задачно форма реализации этих этапов позволяет своевременно осуществлять пооперационный контроль.
Пятый этап - рефлексивный, который разворачивается в соответствующих упражнениях на закрепление во внутреннем плане питомца ценности трудолюбия.
Подаются также количественные результаты, свидетельствующие о высокой эффективности генеза-моделирующего метода в массовом воспитательном процессе.
Innovative development ideas in the modern educational process lead to the search for adequate methods that should provide, firstly, humanistic orientation, secondly, be interactive, thirdly, be based on the ideas of higher psychological mechanisms of consciousness and self-consciousness. The genesis-modeling method has to provide an educational strategy for the growing personality. The peculiarity of the genesis-modeling method is that it aims at both the model (ideal representation) of a particular personal formation (value) and the optimal way to achieve it. Due to a dual purpose, this method can be qualified as an innovative psychological-pedagogical project, which has its own value, because its content allows productive educational variations. Genesis-modeling method involves the means of organizing own behavior by a person at the stage of perception as well as at the stage of arbitrary acceptance of an ethical requirement (spiritual value). These characteristics of the genesis-modeling method are deduced from a number of methodological principles: 1) The principle of activity of the situation components, which states the relationship between the subject and social environment; 2) The principle of systematic personal development reveals in internal relations the difficult stage of their transformation in the process of cultural development of the subject; 3) The principle of the active nature of personal development explains the peculiarities of their origin: from natural-reactive to arbitrary-sustainable. The transformative possibilities of the genesis-modeling method are considered using the example of such a value as diligence, which is ranked from high to low level. It reveals the four stages of the personality's growth to the designated value. For each of them, in the task-oriented way, the research presents the specific purpose of the educator’s actions, tactics, direction, content, mode of presentation, conditions of action, as well as the nature of the student’s response. The task-oriented form of realization of these stages allows carrying out timely postoperative control. The fifth stage is the reflexive one, which includes the appropriate exercises aimed at providing the development of student’s value of diligence. The research also presents quantitative results, which testify to the high efficiency of the genesis-modeling method in the general educational process.
 
Publisher Центр історико-культурних досліджень університету ім. Карабука
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/721253/1/%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4_%D0%B3%D0%B5%D0%BD%D0%B5%D0%B7%D0%B8%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE_%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D1%8E%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D0%B2_%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%83_%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%86%D0%B5%D1%81%D1%96.pdf
- Bekh, I. (orcid.org/0000-0002-4763-1673 <http://orcid.org/0000-0002-4763-1673>) and Pelekh, Yurii (2020) Genesis-modeling Method in the Educational Process Journal of History Culture and Art Research, 2 (9). pp. 90-105. ISSN 2147-0626
10.7596/taksad.v9i2.2614
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.7596/taksad.v9i2.2614