Record Details

Theoretical foundation of vocational education and training in EU countries

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/721236/
http://emdnaes.org.ua/index.php/Educ_Mod_discourse/issue/view/1/EMD_1_2018.pdf
 
Title Theoretical foundation of vocational education and training in EU countries
Теоретичні засади професійної освіти та навчання в країнах Євросоюзу
 
Creator Pukhovska, Liudmyla
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description New approaches to the development of vocational education and training (VET) in EU in the context of European strategies on lifelong learning are analysed. The author discuses new research findings in the European VET conceptualization taking into account the changes in its character, functions, roles and ways of VET development in EU countries. It has been stated that modern European concepts of VET development is being elaborated within three perspectives – gnoseological and pedagogical, structural and systematic, social and economic. The article emphases the structural and systematic dimension of VET based on international classifications (ISCED 2012, European Qualification Framework). Within the changes in VET landscape, some challenges are becoming vital – that is appearance of new sectors in VET; growth of the VET providers on higher qualification levels; dissemination of new professional curricula, qualification programs for unemployed youth and other categories of population, etc. Quite challenging an issue of building the common view on the perspectives based on benchmarking and identification of terminology remains, beginning from the historically different interpretation of ‘vocational education’ in EU countries. The transition of VET to a competence-based approach showed national differences in different interpretations of ‘competence’ due to the peculiarities in institutional structures and labour processes in various EU countries.
Проаналізовано нові підходи до розвитку професійної освіти та навчання (ПТО) в ЄС в контексті європейських стратегій навчання протягом усього життя. Автор обговорює нові результати досліджень в європейській концепції ПТО, беручи до уваги зміни його характеру, функцій, ролей та шляхів розвитку ПТО у країнах ЄС. Зазначено, що сучасні європейські концепції розвитку ПТО розробляються в трьох перспективах - гносеологічної та педагогічної, структурної та системної, соціальної та економічної. У статті наголошено на структурному та системному вимірі ПТО на основі міжнародних класифікацій (ISCED 2012, Європейська рамка кваліфікацій). У межах змін у ландшафті на ПТО деякі життєві завдання набувають актуального значення – тобто поява нових секторів у ПТО; зростання постачальників ПТО на вищі кваліфікаційні рівні; поширення нових професійних навчальних програм, кваліфікаційних програм для безробітної молоді та інших категорій населення тощо. Досить складним є питання побудови спільного погляду на перспективи, засновані на тестуванні та ідентифікації термінології, починаючи від історично іншого тлумачення «професійної освіти у країнах ЄС. Перехід ПТО на підхід, заснований на компетенції, показав національні відмінності в різних трактуваннях "компетентності" через особливості в інституційних структурах та трудових процесах у різних країнах ЄС.
 
Publisher The National Academy of Educational Sciences of Ukraine
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/721236/1/%D0%9F%D1%83%D1%85%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%9B%D0%9F_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Pukhovska, Liudmyla (orcid.org/0000-0002-0313-77-61 <http://orcid.org/0000-0002-0313-77-61>) (2018) Theoretical foundation of vocational education and training in EU countries Education: Modern Discourses, 1. pp. 63-69. ISSN 2617-3107