Record Details

Результати педагогічного дослідження щодо впливу інтерактивних методів на формування інтересу старшокласників до географії на профільному рівні навчання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/721208/
http://molodyvcheny.in.ua/ua/archive/81/
 
Title Результати педагогічного дослідження щодо впливу інтерактивних методів на формування інтересу старшокласників до географії на профільному рівні навчання
The results jf pedagogical research on the impact of interactive methods on the formation of interest of hight school students in geographyat theprofile level of education
 
Creator Покась, Лілія Антонівна
Діхтяренко, Альона Миколаївна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
91 Geography. Exploration of the Earth and of individual countries. Travel. Regional geography
 
Description У статті зазначено думку про оновлення вітчизняного освітнього шкільного процесу з географії на профільному рівні навчання шляхом систематичного використання інноваційних технологій. Автори доводять ефективний вплив інтерактивних методів на підвищення інтересу старшокласників до навчання географії.
Розкрито можливості інтерактивних методів як елементів інноваційної освітньої технології для формування в учнівської молоді мотивації до навчання географії через компетентнісний та діяльнісний підходи в контексті профільного навчання.
Запропоновано модель як методичну систему використання інтерактивних методів навчання у шкільному освітньому процесі з географії на профільному рівні. Продемонстровано результати педагогічного експерименту, проведеному в реальних умовах у закладах загальної середньої освіти міста Києва та області.
The idea of updating the domestic educational school process in geography at the profile level of education through the systematic use of innovative technologies is indicated in the article.
Analysis of the literature sources and the study of the current state of practice have shown that interactive methods are not a new phenomenon in pedagogical science, but the problem is multifaceted and multifunctional for research.
Accompanying methodological material to identify the influential effect of interactive methods on the formation of interest in teaching geography to high school students was developed in the process of experimental work.
The possibilities of interactive methods as elements of innovative educational technology for the formation of students' motivation to learn geography through competency and activity approaches in the context of specialized training were revealed.
The authors prove the effective influence of interactive methods on increasing the interest of high school students in learning geography. It is shown that the educational activity of high school students in geography at the profile level will be more effective if it is based on the motivational attitude of students to learning.The authors argue that the innovative approach creates conditions for influencing each participant in the educational process,and it is a didactic means of finding and acquiring new knowledge, a pedagogical way to identify individual requests, interests, judgments of students.
The mechanism as a methodical system of using interactive teaching methods in the school educational process in geography at the profile level was proposed. The article analyzes the modern pedagogical technology possibilities as the way of increasing the motivational component of the high school geography education.
The results of a pedagogical experiment conducted in real conditions in general secondary education institutions of Kyiv and the region were demonstrated.It has been proven that interactive methods are one of the leading factors in the effective learning, as they provide active knowledge of the world and can influence the formation of a lasting interest in learning.
 
Publisher "Молодий вчений"
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/721208/1/Pokas-stattay.pdf
- Покась, Лілія Антонівна (orcid.org/0000-0002-6791-4507 <http://orcid.org/0000-0002-6791-4507>) and Діхтяренко, Альона Миколаївна (2020) The results jf pedagogical research on the impact of interactive methods on the formation of interest of hight school students in geographyat theprofile level of education Молодий вчений, 5 (81). pp. 91-94. ISSN 2304-5809