Record Details

Сriteria and indicators of formation of secondary school teachers' readiness to apply internet technologies in their work

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/721205/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3633
10.33407/itlt.v77i3.3633
 
Title Сriteria and indicators of formation of secondary school teachers' readiness to apply internet technologies in their work
Критерії та показники формування готовності вчителів закладів загальної середньої освіти до застосування інтернет-технологій у професійній діяльності
 
Creator Kravchynska, Т.
Sidanich, Irina L.
Pavlenko, Inna O.
Dubinina, O.V.
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
 
Description The article substantiates the criteria and indicators of formation of secondary school teachers’ readiness to use Internet technologies in their professional activity. Modern education reform and the introduction of new educational content encourage teachers to use innovative methods and e-learning text-books, which requires new approaches to teacher training and selfeducation in the inter-certification period. Pedagogical conditions of development of teachers’ readiness to use Internet technologies are considered and pedagogical expediency of using Internet technologies in teachers’ work is revealed, taking into account the content and specifics of teachers’ pedagogical activity in educational institutions. The use of traditional teaching aids along with Internet technologies allows teachers to improve teaching significantly as well as make the learning process more interesting, diverse and intensive. Internet-technologies are an effective means of communication between all participants of the educational process, which is realized through various chats and Internet conferences. Taking into account the specificity of secondary school teachers’ professional activity, appropriate criteria and indicators were chosen, namely, motivational, integrative, work-relevant and other criteria. We defined gnostic, project, constructive, organizational, communicative, didactic, managerial, intellectual, research and professional skills, which are crucial for teachers’ professional readiness. It is emphasized that the content of motivational, integrative and work-relevant criteria determines the strategy of teachers’ professional behavior. On the basis of the above-mentioned criteria and indicators of their manifestation, low, average, sufficient and high levels of secondary school teachers’ readiness for the use of Internet technologies in their work are distinguished. It is shown that these criteria and their indicators provide an opportunity to obtain empirical data required for experimental research and to gain pedagogical insights for creating an original technology of formation of secondary school teachers’ readiness to use Internet technologies in their professional activity.
У статті обґрунтовано критерії та показники формування готовності вчителів закладів загальної середньої освіти до застосування Інтернет-технологій у професійній діяльності. Сучасне реформування освітньої галузі та впровадження нового змісту освіти вимагає від учителів використання інноваційних методів та електронних навчальних посібників, що потребує нових підходів до навчання вчителів під час підвищення кваліфікації та самоосвітньої діяльності в міжатестаційний період. З урахуванням змісту і специфіки педагогічної діяльності вчителів закладів освіти розглянуто педагогічні умови розвитку їх готовності до застосування Інтернет-технологій та розкрито педагогічну доцільність використання Інтернет-технологій у професійній діяльності вчителя. Вибір відповідних критеріїв і показників здійснено з урахуванням специфіки професійної діяльності вчителів закладів загальної середньої освіти та схарактеризовано мотиваційний, інтеграційний, діяльнісний критерії; визначено гностичні, проєктувальні, конструктивні, організаційні, комунікативні, дидактичні, управлінські, інтелектуальні, дослідницькі та фахові вміння, які є визначальними в професійній готовності вчителя. Підкреслено, що зміст мотиваційного, інтеграційного та діяльнісного критеріїв зумовлює стратегію професійної поведінки вчителя в закладі освіти. Діяльнісний критерій заснований на комплексі психолого-педагогічних умінь і навичок і характеризує реалізацію цієї стратегії. На основі виявлених критеріїв готовності вчителів закладу освіти до застосування Інтернет-технологій у професійній діяльності, а також показників їх прояву виокремлено низький, середній, достатній і високий рівні визначення готовності вчителів закладу освіти до застосування Інтернет-технологій у професійній діяльності. Показано, що ці критерії та їх показники надають можливість у подальшому отримати емпіричні дані щодо прогнозування результатів дослідження та з’ясувати основні педагогічні аспекти створення авторської технології формування готовності вчителів закладів загальної середньої освіти до застосування Інтернет-технологій у професійній діяльності.
 
Publisher Institute of information technologies and learning tools
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/721205/1/%D0%9A%D1%80%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B8%D0%BD%D1%81_%D0%BA%D0%B0_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Kravchynska, Т. (orcid.org/0000-0002-7521-3508 <http://orcid.org/0000-0002-7521-3508>), Sidanich, Irina L. (orcid.org/0000-0002-2992-3808 <http://orcid.org/0000-0002-2992-3808>), Pavlenko, Inna O. (orcid.org/0000-0001-5707-7509 <http://orcid.org/0000-0001-5707-7509>) and Dubinina, O.V. (orcid.org/0000-0002-5405-8502 <http://orcid.org/0000-0002-5405-8502>) (2020) Сriteria and indicators of formation of secondary school teachers' readiness to apply internet technologies in their work Information Technologies and Learning Tools, 3 (77). pp. 292-301. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v77i3.3633
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v77i3.3633