Record Details

Корекційне навчання учнів із особливостями інтелектуального розвитку як предмет історико-педагогічного дослідження

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/721239/
 
Title Корекційне навчання учнів із особливостями інтелектуального розвитку як предмет історико-педагогічного дослідження
Correctional education of students with features of intellectual development as a subject of historical and pedagogical research
 
Creator Супрун, М.О.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Проаналізовано основні особливості процесу розвитку корекційного навчання дітей з обмеженими розумовими можливостями в Україні (друга половина ХІХ – перша половина ХХ ст.) на різних етапах суспільного розвитку Ураїни. У процесі проведення дослідження проаналізовано теоретичні основи зародження навчання учнів з обмеженими розумовими можливостями, його подальший розвиток у зазначений історичний період. Висвітлено аналіз теоретичних, методичних та організаційних засад корекційного навчання розумово відсталих учнів. Визначено прогностичні можливості використання історичного досвіду в сучасних умовах суспільного розвитку. У науковий обіг введено нові історико-педагогічні документи, що сприяло більш об’єктивній оцінці процесу зародження та подальшого розвитку корекційного навчання учнів зазначеної категорії протягом другої половини ХІХ – першої половини ХХ ст.
The main features of the process of development of correctional education of children with mental disabilities in Ukraine (second half of the XIX - first half of the XX century) at different stages of social development of Ukraine are analyzed. It was established that the social, economical, political and cultural factors influenced the development of the correctional education of the subsidiary educational establishments’ pupils in the mentioned historical period. In the research process the theoretical background of the mentally deficient pupils’ education origination in the mentioned historical period was analyzed. The analysis of the theoretical, methodical and organizational foundations of the mentally deficient pupils’ correctional education was established. The prognostic possibilities of using a historical experience in modern conditions of public development have been determined. Presentation of the new historical-pedagogical documents to the scientific usage helps to provide more objective estimation of the mentioned category’s pupils correctional education, its origination and the following development during the second half of the XIX – the first half of the XX century.
 
Publisher НПУ імені М. П. Драгоманова
 
Date 2017
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/721239/1/%D0%A5%D0%A0%D0%95%D0%A1%D0%A2%D0%9E%D0%9C%D0%90%D0%A2%D0%86%D0%AF_%D0%A1.%2020-29.pdf
Супрун, М.О. (orcid.org/0000-0002-4198-9527 <http://orcid.org/0000-0002-4198-9527>) (2017) Correctional education of students with features of intellectual development as a subject of historical and pedagogical research НПУ імені М. П. Драгоманова, м. Київ, Україна, pp. 20-29.