Record Details

Синергетика в процесах розвитку академічної обдарованості

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719779/
 
Title Синергетика в процесах розвитку академічної обдарованості
Synergetics in the development of academic giftedness
 
Creator Камишин, Володимир Вікторович
Рева, Олексій Миколайович
Радецька, С.В.
Шульга, В.М.
Слинькова, Т.В.
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
 
Description Обґрунтовано, що виникнення синергетичного ефекту в процесі розвитку академічної обдарованості має супроводжуватися кількісно-якісними змінами у показниках навчання. Індикаторами таких змін є динаміка основної навчальної домінанти відповідно до ланцюжка «несхильність – байдужість – схильність» до ризику, що висвітлює якісні перетворення і визначає мотивацію на досягнення успіху / запобігання невдач, і / або позитивна динаміка рівнів домагань тих, хто навчається, що адекватно визначає адекватність їх самооцінки.
Представлені рекомендації щодо застосування відомих тестів і опитувальників встановлення рівнів академічної обдарованості. Наведені рекомендації щодо розв’язання відкритих і закритих задач прийняття рішень і побудови оціночних функцій корисності (бажаності) оцінок бальних шкал та їх всебічного аналізу для встановлення основних навчальних домінант та рівнів домагань учнів, які виступають індикаторами синергетичного ефекту.
Наведені рекомендації щодо реалізації формули У. Джеймса для встановлення рівнів адекватності самооцінок за умов застосування кількісних і якісних бальних шкал оцінювання рівнів навчальних досягнень тих, хто навчається. На прикладі 12-тибальної шкали обґрунтовано метод дефазифікації якісних оцінок бальних шкал.
Розкритий мультиплікативний підхід до встановлення інтегративної проактивної оцінки ставлення учнів до результатів навчання, якій і лише якій притаманна системна властивість емерджентності.
Поданий алгоритм досягнення синергетичного ефекту в процесі розвитку академічної обдарованості і розроблено рекомендації з його застосування.
Посібник адресовано науковцям та практичним педагогам, які займаються розвитком академічної обдарованості тих, хто навчається. Може бути також корисним для використання на курсах підвищення кваліфікації педагогічного персоналу, а також в освітньому процесі закладів вищої освіти.
It is proved that the emergence of synergetic effect in the process of development of academic giftedness should be accompanied by quantitative and qualitative changes in the indicators of training. Indicators of such changes are the dynamics of the main learning dominant according to the chain "non-adherence — indifference — tendency" to risk, highlighting qualitative transformations and determining the motivation to achieve success/prevent failures, and/or positive dynamics of the levels of harassment of those who learns that adequately determines the adequacy of their self-esteem.
Recommendations for the application of known tests and questionnaires to establish levels of academic talent are presented. Recommendations for solving open and closed tasks of decision-making and constructing evaluation functions of usefulness (desirability) of score scales and their comprehensive analysis for establishing basic educational dominants and levels of claims of students, which are indicators of synergetic effect.
Recommendations for the implementation of U. James formula to establish levels of adequacy of self-esteem under the conditions of quantitative and qualitative score scales for assessing the levels of educational achievements of students. Using the example of a 12-grade scale, the method of dephasification of qualitative estimates of score scales is substantiated.
A multiplicative approach to establishing an integrative proactive assessment of students' attitudes to learning results has been disclosed, to which the system property of emergence is inherent.
The algorithm of achieving synergetic effect in the process of academic giftedness development is presented and recommendations for its application are developed.
The manual is addressed to scientists and practical teachers who are engaged in the development of academic talent of those who study. It can also be useful for use in advanced training courses for pedagogical staff, as well as in the educational process of higher education institutions.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
Institute of Gifted Child of NAPS of Ukraine
 
Date 2018
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719779/1/Posibnyk_Reva%20OM_2018.pdf
Камишин, Володимир Вікторович, Рева, Олексій Миколайович, Радецька, С.В., Шульга, В.М. and Слинькова, Т.В. (2018) Synergetics in the development of academic giftedness Institute of Gifted Child of NAPS of Ukraine, м. Київ, Україна. (Unpublished)