Психологічні особливості ціннісного самовизначення старшокласників із ознаками обдарованості
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/719086/
|
|
Title |
Психологічні особливості ціннісного самовизначення старшокласників із ознаками обдарованості
Psychological features of value self-determination of high school students with signs of giftedness |
|
Creator |
Музика, О. Л.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
305 Gender studies 373 Kinds of school providing general education 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools 376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів. |
|
Description |
У статті аналізується ключовий момент в аксіогенезі обдарованої особистості – ціннісне самовизначення, що полягає у виборі однієї з двох основних моделей регуляції особистісного розвитку: ситуаційно-ціннісної чи особистісно-ціннісної. Описано вдосконалений опитувальник «Профіль ціннісної свідомості обдарованої особистості» та три основні показники ціннісного самовизначення: показник ситуаційно-ціннісної регуляції (СЦР); показник особистісно-ціннісної регуляції (ОЦР) та показник ціннісної спрямованості обдарованої особистості (ЦСОО). Підтверджено зв’язок академічної успішності та досвіду досягнень із показниками ціннісного самовизначення осіб із ознаками обдарованості. Виявлено гендерні особливості ціннісного самовизначення в освітньому просторі. Встановлено особливе значення цінностей соціальної взаємодії, зокрема цінностей визнання, для ціннісного самовизначення старшокласників із ознаками обдарованості.
The article analyzes a key point in the axiogenesis of a gifted person - value self-determination, which consists in choosing one of the two main models of regulation of personal development: situational-value or personal-value. The improved questionnaire "Profile of the value consciousness of a gifted person" and three main indicators of value self-determination are described: the indicator of situational-value regulation; indicator of personal-value regulation; an indicator of the value orientation of a gifted person. The connection between academic success and experience of achievements with indicators of value self-determination of persons with signs of giftedness is confirmed. Gender features of value self-determination in the educational space are revealed. The special significance of the values of social interaction, in particular the values of recognition, for the value self-determination of high school students with signs of giftedness has been established. |
|
Publisher |
ЖДУ ім. І. Франка
|
|
Date |
2020
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/719086/1/Muzyka%20O.L.%20POZSSOO_IP_2020.pdf
- Музика, О. Л. (orcid.org/0000-0001-9808-6727 <http://orcid.org/0000-0001-9808-6727>) (2020) Psychological features of value self-determination of high school students with signs of giftedness Актуальні проблеми психології: Психологія обдарованості, 17 (6). pp. 33-46. ISSN 2072-4772 |
|