Record Details

Психологічні особливості ціннісного самовизначення старшокласників із ознаками обдарованості

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719086/
 
Title Психологічні особливості ціннісного самовизначення старшокласників із ознаками обдарованості
Psychological features of value self-determination of high school students with signs of giftedness
 
Creator Музика, О. Л.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
305 Gender studies
373 Kinds of school providing general education
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
 
Description У статті аналізується ключовий момент в аксіогенезі обдарованої особистості – ціннісне самовизначення, що полягає у виборі однієї з двох основних моделей регуляції особистісного розвитку: ситуаційно-ціннісної чи особистісно-ціннісної. Описано вдосконалений опитувальник «Профіль ціннісної свідомості обдарованої особистості» та три основні показники ціннісного самовизначення: показник ситуаційно-ціннісної регуляції (СЦР); показник особистісно-ціннісної регуляції (ОЦР) та показник ціннісної спрямованості обдарованої особистості (ЦСОО). Підтверджено зв’язок академічної успішності та досвіду досягнень із показниками ціннісного самовизначення осіб із ознаками обдарованості. Виявлено гендерні особливості ціннісного самовизначення в освітньому просторі. Встановлено особливе значення цінностей соціальної взаємодії, зокрема цінностей визнання, для ціннісного самовизначення старшокласників із ознаками обдарованості.
The article analyzes a key point in the axiogenesis of a gifted person - value self-determination, which consists in choosing one of the two main models of regulation of personal development: situational-value or personal-value. The improved questionnaire "Profile of the value consciousness of a gifted person" and three main indicators of value self-determination are described: the indicator of situational-value regulation; indicator of personal-value regulation; an indicator of the value orientation of a gifted person. The connection between academic success and experience of achievements with indicators of value self-determination of persons with signs of giftedness is confirmed. Gender features of value self-determination in the educational space are revealed. The special significance of the values of social interaction, in particular the values of recognition, for the value self-determination of high school students with signs of giftedness has been established.
 
Publisher ЖДУ ім. І. Франка
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719086/1/Muzyka%20O.L.%20POZSSOO_IP_2020.pdf
- Музика, О. Л. (orcid.org/0000-0001-9808-6727 <http://orcid.org/0000-0001-9808-6727>) (2020) Psychological features of value self-determination of high school students with signs of giftedness Актуальні проблеми психології: Психологія обдарованості, 17 (6). pp. 33-46. ISSN 2072-4772