Record Details

Педагогічний експеримент з розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності керівника закладу дошкільної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/721138/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3428
 
Title Педагогічний експеримент з розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності керівника закладу дошкільної освіти
Pedagogical experiment on the ict-competence development of the head of the pre-school institution
 
Creator Сулаєва, Наталія Н. В.
Носенко, Ю.Г.
Хрипун, В.О.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.07 Management aspects of educational institutions
 
Description У статті представлено основні компоненти методики розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності (ІК-компетентності) керівника закладу дошкільної освіти (ЗДО) з використання хмарних сервісів Google в управлінні освітньою діяльністю. Наголошено на необхідності інформатизації ланки дошкільної освіти, як невід’ємного складника інформатизації системи освіти та суспільства загалом.
Представлено можливості, що відкриває керівникам ЗДО використання хмарних сервісів в аспекті управління різними процесами закладу, зокрема провідною діяльністю – освітньою. Наведено переваги, значущі для вітчизняних ЗДО в умовах сучасних реалій, якими вирізняються сервіси корпорації Google.
Наголошено на тому, що для успішного впровадження хмарних сервісів Google в управління освітньою діяльністю ЗДО важливим є розвиток ІК-компетентності керівника, його знань, умінь, навичок, ставлень, ціннісних установок, мотивів щодо впровадження нових технологій та постійного саморозвитку в даному аспекті.
Представлено мету і завдання зазначеної авторської методики, підходи, принципи, зміст, форми, методи й засоби її реалізації, наведено приклади типових контрольних практичних завдань, рекомендовані методи діагностики рівня розвитку ІК-компетентності керівників ЗДО з використання сервісів Google загалом та її окремих компонентів зокрема.
Зазначено, що навчання за авторською методикою передбачає підвищення рівня розвитку ІК-компетентності керівників ЗДО з використання хмарних сервісів Google в управлінні освітньою діяльністю, про що мають свідчити рівні розвитку кожного з її компонентів. Охарактеризовано показники розвитку цих компонентів (ціннісно-мотиваційного, когнітивного, операційно-діяльнісного, рефлексивного) за трьома рівнями (високим, середнім, низьким).
Наведено результати педагогічного експерименту, що підтвердили ефективність авторської методики та доцільність її впровадження у практику управління освітньою діяльністю сучасних ЗДО.
The article presents the main components of the methodology for developing information and communication competence (IC-competence) of the head of pre-school education institution (PSEI) to use Google cloud services in educational activities management. The need to digitalize pre-school education as an integral component of digitalization of the education system and society in general is emphasized.
The possibilities revealed for PSEI managers through using cloud services in the aspect of managing different processes of the institution, in particular the leading activity – educational, are presented. The advantages distinguished by Google services, that are significant for Ukrainian PSEI in the modern realities, are revealed.
It is emphasized that for the successful implementation of Google cloud services in PSEI educational activities management, it is important to develop PSEI managers’ IC-competence, knowledge, skills, attitudes, values, motivations for the introduction of new technologies and constant self-development in this aspect.
The purpose and tasks of the given author's methodology, approaches, principles, content, forms, methods and aids of its realization are presented, examples of typical control practical tasks, recommended methods of diagnostics of IC-competence level development of PSEI managers in using Google services.
It is stated that training via author's methodology involves increasing the level of PSEI managers’ IC-competence in using Google cloud services in educational activities management, and the levels of development of each of its components should attest it. The indicators of the development of these components (value-motivational, cognitive, operational, reflexive) at three levels (high, medium, low) are characterized.
The results of the pedagogical experiment, which confirmed the effectiveness of the author's methodology and the feasibility of its implementation in the practice of educational activities management of modern PSEI are presented.
 
Publisher Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/721138/1/Sulaieva.pdf
- Сулаєва, Наталія Н. В. (orcid.org/0000-0001-5066-8605 <http://orcid.org/0000-0001-5066-8605>), Носенко, Ю.Г. (orcid.org/0000-0002-9149-8208 <http://orcid.org/0000-0002-9149-8208>) and Хрипун, В.О. (2019) Pedagogical experiment on the ict-competence development of the head of the pre-school institution Інформаційні технології і засоби навчання, 6 (74). ISSN 2076-8184