Record Details

Самоуправління професійним розвитком викладачів кафедр менеджменту польських закладів вищої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/720997/
http://journals.uran.ua/sr_edu/article/view/133783/136911
 
Title Самоуправління професійним розвитком викладачів кафедр менеджменту польських закладів вищої освіти
Self-administration form of professional teachers development within departments of management of polish higher educational institutions
 
Creator Андрощук, І. М.
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
374 Education and training out of school. Further education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Значні зміни, що стосуються нових технологій та їх застосування в усіх сферах життя, характеризують останні десятиріччя розвитку світової спільноти. Сучасний громадянин Європи та світу не може уявити собі функціонування в суспільстві без цифрових технологій, які стануть невід'ємною частиною комунікації, інформації та обміну досвідом і новими знаннями.
На сьогоднішній день професійний розвиток викладачів кафедр закладів вищої освіти Республіки Польща є актуальною проблемою, оскільки вимоги до них відображені в нормативно-правових актах і в документах закладів вищої освіти. Е-навчання стає дуже популярною формою отримання інформації та розвитку компетентності викладачів, враховуючи велику кількість обов'язків, яку вони виконують, і враховуючи швидкий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій.
Слід зазначити, що 57,1 % інтерв'юйованих викладачів зазначили, що вони використовують електронне навчання в науково-дидактичних, дослідницьких та організаційних заходах, а 42,9 % викладачів використовують електронне навчання як студенти, які отримують нову інформацію, нові знання та вдосконалюють свої професійні навички, компетентність; 57,1 % викладачів відповіли, що вони використовували це при необхідності, 42,9 % викладачів відповіли «так» жоден не обрав відповідь «ні».
Самоуправління відіграє важливу роль у процесі професійного розвитку компетентності викладачів польських державних закладів вищої освіти. Навчання протягом усього життя займає важливе місце в самоуправлінні: курси, тренінги, семінари, післядипломна освіта, самоосвіта, блоги, веб-сайти, портфоліо. Аналіз анкетування вчителів та офіційних сайтів державних польських закладів вищої освіти дозволяє зробити висновок, що на сучасному етапі вчителі віддають перевагу цифровим технологіям та електронному навчанню на професійному рівні. Це стосується того факту, що така форма освіти економить час, гроші, передбачає розвиток різних форм і способів компетентності, без відриву від роботи.
Як викладачі, так і студенти державних закладів вищої освіти Республіки Польща відзначають, що самоуправління професійним розвитком у майбутньому вони розглядають у формі електронного навчання.
Significant changes concerning new technologies and its use in all spheres of life characterize recent decades of the world society development. A modern citizen of Europe and the world cannot imagine his functioning in a society without digital technologies having become an integral part of communication, information and experience exchange and new knowledge acquisition.
Nowadays the professional teachers development is a topical problem within management departments of higher educational institutions in the Republic of Poland since the requirements to it are reflected in the legal framework and documents of higher educational institutions. E-learning is becoming a very popular form of information gain and teachers competencies development considering large amount of responsibilities a teacher performs and taking into account the rapid development of information and communication technologies.
It should be noted that 57,1% of the interviewed teachers indicated they use e-learning in scientific and didactic, research and organizational activities and 42,9% of teachers use e-learning as students receiving new information, new knowledge and improving professional competence. The same key figures were obtained asking questions about the use of information and communication technologies by teachers during classes: 57,1% of teachers answered that they used it if necessary, 42,9% of teachers reported the answer "yes", no one chose the answer "no".
Therefore self-administration plays an important role in the process of professional development of the teachers competence within management departments of polish higher educational institutions. Lifelong learning takes an important place in self-administration: courses, training, seminars, postgraduate education, self-education, blogging, websites, portfolio. The analysis of questionnaires of teachers and official sites of state polish higher educational institutions leads to the conclusion that at the present stage the teachers give a preference to digital technologies and e-learning in the process of raising their professional level. This regards to the fact that this form of education saves time, money, suggests various forms and ways of competences development, allows studying on the job. Both lecturers and students of higher education institutions of the Republic of Poland note that self-management will be considered in the form of e-learning in the future as professional development.
 
Publisher НВП ПП «Технологічний Центр»
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/720997/1/%D0%90%D0%BD%D0%B4%D1%80%D0%BE%D1%88%D1%83%D0%BA_ScienceRise_1.pdf
- Андрощук, І. М. (orcid.org/0000-0002-3557-793X <http://orcid.org/0000-0002-3557-793X>) (2018) Self-administration form of professional teachers development within departments of management of polish higher educational institutions ScienceRise: Pedagogical Education, 5 (25). pp. 4-8. ISSN 2519-4984