Record Details

Формування дослідницької компетентності засобами сучасного шкільного підручника історії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/720924/
http://ipvid.org.ua//Vypusk24/Zmist24.php
10.32405/2411-1309-2020-24-142-162
 
Title Формування дослідницької компетентності засобами сучасного шкільного підручника історії
Formation of research competence by the modern school textbook of history
Формирование исследовательской компетентности средствами современного школьного учебника истории
 
Creator Мороз, Ірина Володимирівна
Мороз, Петро Володимирович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розкриваються особливості конструювання підручника з історії як засобу розвитку дослідницької компетентності учнів. Автори зазначають, що пріоритетним завданням реформування шкільної історичної освіти на сучасному етапі є розроблення та створення підручників нового покоління, які б мотивували учнів покоління Z до навчання.
На думку авторів статті основними шляхами формування дослідницької компетентності учнів засобами підручника історії є: а) постановка навчальних проблем у змісті підручника; б) спрямованість методичного апарату на розвиток в учнів здатності займати дослідницьку позицію; в) наявність дослідницьких завдань, спрямованих на розвиток навичок формулювання припущень, гіпотез; формування вміння аналізувати та співвідносити інформацію з різноманітних джерел (навчальний матеріал, історичні джерела, історичні пам'ятки, мережа інтернет тощо); г) орієнтація навчального процесу на отримання певного освітнього результату учнями, зокрема через проектну діяльність учнів та розв’язання дослідницьких завдань; д) наявність дослідницьких завдань, які передбачають роботу в парах та групах на засадах кооперативного підходу; е) формування вміння учнів аргументувати власні судження, проявляти нестандартність мислення; робити висновки щодо здобутих результатів (знання, вміння) та застосовувати їх в нових ситуаціях.
The article describes the peculiarities of constructing history textbook as a means of developing students' research competence (for example, textbooks "Introduction to history" for 5th grade students and "World history. History of Ukraine (integrated course)" for 6th grade students). The authors point out that the current priority of reforming school history education is to develop and create new generation textbooks that would motivate students in Generation Z to learn.
According to the authors of the article, the main ways of forming students' research competence by means of history textbook are: a) problems in structuring the content of the textbook; b) the focus of the methodological apparatus on the development of students' ability to take a research position; c) the presence of research tasks to develop the skills of formulating assumptions, hypotheses; developing the ability to analyze and relate information from a variety of sources (educational material, historical sources, historical sites, the Internet, etc.); d) the orientation of the educational process to the achievement of the particular educational result by the students, in particular through the project activities of the students and the solution of research tasks; e) the availability of research assignments that involve working in pairs and groups on the base of the cooperative approach; f) developing students' ability to argue their own judgments, to display non-standard thinking; draw conclusions about the results obtained (knowledge, skills) and apply them in new situations.
The authors of the article point out that in order to motivate students of Generation Z to study, the content of a modern history textbook should be based on communicative and research approaches and be mostly dialogic. According to the authors, the implementation of the elements of research studing in the history textbook implies that the structure and content of the textbook should include the means of organizing the productive activity of students: research, creative activity of the student; using the analogy method, comparing different perspectives and approaches to event coverage; reflective understanding of the obtained educational result.
В статье раскрываются особенности конструирования учебника по истории как средства развития исследовательской компетентности учащихся. Авторы отмечают, что приоритетной задачей реформирования школьного исторического образования на современном этапе является разработка и создание учебников нового поколения, мотивирующие учащихся поколения Z к обучению.
По мнению авторов статьи основными путями формирования исследовательской компетентности учащихся средствами учебника истории являются: а) постановка учебных проблем в содержании учебника; б) направленность методического аппарата на развитие у учащихся способности занимать исследовательскую позицию; в) наличие исследовательских задач, направленных на развитие навыков формулировки предположений, гипотез; формирование умения анализировать и соотносить информацию из различных источников (учебный материал, исторические источники, интернет и т.д.); г) ориентация учебного процесса на получение определенного образовательного результата учениками, в частности через проектную деятельность учащихся и решения исследовательских задач; д) наличие исследовательских задач, которые предусматривают работу в парах и группах на основе кооперативного подхода; е) формирование умения учащихся аргументировать собственные суждения, проявлять нестандартность мышления; делать выводы о полученных результатов (знания, умения) и применять их в новых ситуациях.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/720924/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9C%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B7%20%D0%9F.%20%D1%82%D0%B0%20%D0%9C%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B7%20%D0%86.%20%D0%9F%D0%A1%D0%9F%202020.pdf
- Мороз, Ірина Володимирівна (orcid.org/0000-0002-6776-9186 <http://orcid.org/0000-0002-6776-9186>) and Мороз, Петро Володимирович (orcid.org/0000-0002-7076-1038 <http://orcid.org/0000-0002-7076-1038>) (2020) Formation of research competence by the modern school textbook of history Проблеми сучасного підручника (24). pp. 142-162. ISSN 2411-1309
10.32405/2411-1309-2020-24-142-162
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1309-2020-24-142-162