Record Details

Засоби навчання української мови в компетентнісній парадигмі сучасної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/720870/
 
Title Засоби навчання української мови в компетентнісній парадигмі сучасної освіти
Ukrainian language teaching aids in the competence paradigm of modern education
 
Creator Попова, Л.О.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті визначено лінгводидактичний потенціал засобів навчання української мови у формуванні предметної та ключових компетентностей учнів ліцею. Наголошено на тому, що в контексті компетентнісно орієнтованого навчання української мови засоби доцільно вважати репрезентантами інформації, функція яких не лише унаочнювати навчальну інформацію, а й активізувати пізнавальну й творчу діяльність учнів, стимулювати їх до прогнозування ситуацій тощо. Акцентовано на тому, що застосування засобів навчання української мови під час організації урочної і самостійної діяльності учнів позитивно впливає на ефективність формування в них предметної і ключових компетентностей. З’ясовано, що для вчителя-словесника засоби навчання є інструментом унаочнення викладеної ним вербально навчальної інформації, активізації набуття учнями вмінь і навичок, досвіду різних видів діяльності тощо, водночас для учня засоби є основним джерелом інформації, дидактичним механізмом, який запускає його практичну діяльність. Наведено критерії вибору засобів навчання, урахування яких уможливить комплексну реалізацію їх функцій (освітньої, інформаційно-ілюстративної, стимулювальної, інтегрувальної і контрольної). Подано приклади застосування окремих засобів навчання. Доведено, що засоби навчання української мови мають значний лінгводидактичний потенціал у формуванні предметної та ключових компетентностей учнів, оскільки допомагають розв’язати низку педагогічних завдань, зокрема активізувати пізнавальну, творчу діяльності здобувачів освіти завдяки розширенню можливостей представлення навчальної інформації, збагатити урок української мови цікавими відомостями.
The article identifies the linguodidactic potential of teaching aids used at Ukrainian language lessons to form the subject and key competences of lyceum students. It is emphasized that in the context of competently oriented Ukrainian language study, it is advisable to consider teaching aids as representatives of information and their function is not only to refine the educational information, but also to stimulate students' cognitive and creative activity, to stimulate them to predict situations, etc. It is emphasized that the teaching aids of competently oriented Ukrainian language study and their usage during the lesson and the independent activity of students has a positive effect on the effectiveness of the subject and key competences formation. It has been found out that the language teacher uses teaching aids toclarify the verbal educational information he presents, to enhance the acquisition of skills and experiences of different activities that students get, etc., while at the same time for students the learning tools are the main source of information, a didactic mechanism that triggers their practical activity. The criteria for teaching aids choice is presented that has a great impact on the complex realization of educational, informational, illustrative, stimulating, integrating and controlling functions of teaching aids. The article provides the examples of some particular teaching aids and their implementation. Ukrainian language teaching aids have been proved to have considerable linguistic and didactic potential in the forming of subject and key competences, as they help to solve a number of pedagogical tasks, to enrich the lesson of the Ukrainian language by interesting information.
 
Publisher Луганський національний університет імені Тараса Шевченка
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/720870/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9F%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B0_2020_1.pdf
- Попова, Л.О. (orcid.org/0000-0003-2021-3348 <http://orcid.org/0000-0003-2021-3348>) (2020) Ukrainian language teaching aids in the competence paradigm of modern education Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, 2 (333). pp. 54-61. ISSN 2227-2844