Record Details

Формування предметної компетентності старшокласників у процесі аналізу описових елементів епічного твору на уроках української літератур

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/720869/
http://journals.uran.ua/index.php/2308-4855/article/view/203733
 
Title Формування предметної компетентності старшокласників у процесі аналізу описових елементів епічного твору на уроках української літератур
Formation of senior students’ subject competence in the process of an epic work’s descriptive elements analysis at ukrainian literature lessons
 
Creator Міщенко, Оксана
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
82 Literature
 
Description Розвідка презентує методичну модель аналізу художніх описів на уроках української літератури в старших класах. У статті обґрунтовано доцільність уведення хронотопного, антропоцентричного та концептуального підходів до аналізу описів, розроблено алгоритм упровадження їх у шкільну практику. Представлено комплекс взаємопов’язаних знань і вмінь, якими повинні оволодіти старшокласники в процесі аналізу художніх описів, послідовність навчальної діяльності на етапах теоретичної, читацької, аналітико-синтетичної роботи з епічним твором. У статті переконливо доведено, що орієнтація учнів-читачів на описові елементи не зміщує акценти з цілісності сприйняття художнього матеріалу на фрагментарність, а навпаки – надає спрямованості аналізу епічного твору як системи взаємопов’язаних складників; визначено підпорядкованість описових елементів реалізації головної ідеї; обумовлено їх антропоцентричну, локальнотемпоральну та концептуальну спрямованість. Аналіз художніх описів у старших класах розглянуто як процес, що забезпечується послідовністю реалізації етапів, навчальних завдань, прийомів і форм організації пізнавальної діяльності учнів. Показниками продуктивного аналізу художніх описів визначено розвиток читацького інтересу до художніх творів, уміння розглядати художні описи в міжмистецькому контексті, уміння застосовувати знання з теорії літератури для аналізу та інтерпретації художнього твору, здатність визначати функціональні можливості описів крізь призму антропоцентричного, локально-темпорального та концептуального рівнів твору, використовувати здобуті знання в нових навчальних та життєвих ситуаціях. Розвиток умінь цілісного аналізу художнього твору та його описових складників визначено одним із важливих засобів формування предметної читацької компетентності старшокласників.
The research represents a methodological model of analyzing belletristic descriptions at the lessons of Ukrainian literature in senior school. The article substantiates the viability of introducing chronotopical, anthropocentric and conceptual approaches to the analysis of belletristic descriptions, the algorithm of their implementation into the school practical work being elaborated. The investigation presents a complex of interconnected knowledge and skills that must be mastered by
the senior students in the process of an epic work’s descriptive elements analysis, the succession of the learning activity at the stages of the theoretical, reading, analytical and synthetical work with an epic writing. The article convincingly proves that students’ reading focus on descriptive elements does not shift the accents from the perception of belletristic material’s integrity to fragmentarity but on the contrary it imparts commitment of an epic work’s analysis to the text as a system of interrelated constituents. The research identifies that descriptive elements subordinate to realizing the main idea their anthropocentric, local and temporal and conceptual commitment being stipulated. The investigation views the analysis of belletristic descriptions in senior forms as a process provided by the sequence of fulfilling certain stages, educational tasks, practices and forms of students’ learning activity organization. The article defines the indicators of productive belletristic descriptions analysis such as the development of reader’s interest to belletristic works, the skill of considering belletristic descriptions in the interartistic context, the faculty of using the knowledge of literature theory for the analysis and interpretation of a belletristic work, the ability of determining functional capacities of descriptions through the prism of anthropocentric, local and temporal and conceptual levels of a piece of work, of using the gained knowledge in new learning and life situations. The research defines the development of skills of a belletristic work’s holistic analysis and its descriptive components as one of the important means of forming senior students’ subject reading competence.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/720869/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9E%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%B2%D1%96%20%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B8.pdf
- Міщенко, Оксана (orcid.org/0000-0001-9075-4436 <http://orcid.org/0000-0001-9075-4436>) (2020) Formation of senior students’ subject competence in the process of an epic work’s descriptive elements analysis at ukrainian literature lessons Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 3 (27). pp. 253-257. ISSN 2308-4863