Record Details

Логіко-структурний аналіз особливостей відображення тематики навчання іноземних мов у програмах для шкіл України (1991-2019 рр.)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/720833/
http://ipvid.org.ua//Vypusk24/Zmist24.php
 
Title Логіко-структурний аналіз особливостей відображення тематики навчання іноземних мов у програмах для шкіл України (1991-2019 рр.)
Логико-структурный анализ особенностей представления тематики обучения иностранным языкам в учебных программах для школ Украины (1991-2019 гг.)
Thematic Representation of Educational Content in Foreign Language Syllabus for Schools of Ukraine: Logical and Structural Analysis (1991 – 2019)
 
Creator Пасічник, Олександр Сергійович
Пасічник, Олена Олексіївна
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description Theme based approach is a way of teaching and learning, whereby many areas of the curriculum are connected together and integrated within a theme. This approach is based on human brain capability to compartmentalize and structure the surrounding material and non-material world into cognitive units, making educational process easier and more efficient. Despite this fact, in recent times the approach has been considered flawed by some theorists. Nevertheless, thematic units remain mainstream among educators. They remain the core of school curriculum and syllabi.
The objective of this research is to outline key transformations in representing thematic information in school foreign language syllabi in the period of 1990s – 2nd decade of 20th century for Ukrainian schools.
According to the obtained data it is possible to conclude that themes are not a standalone or independent concept of school curriculum and syllabi. Instead, well-organized syllabus indicates the scope of skills or competences which are to be developed within a particular theme. Over the last three decades school syllabi for foreign languages has undergone several overhauls: each time the description of themes as well as students’ academic achievements in each of them became more detailed. The first decade of the 20th century saw the change of emphasis to communicative situations and promoting student’s sociocultural awareness whereas the second decade was marked by the rise of competence approach and increased importance of axiological dimensions in foreign language learning.
Thus, theme based approach still prevails in representing the content of learning through syllabus, although the main sphere of changes takes place in describing expected outcomes of educational process. Currently the following terms and notions are used to describe themes and related outcomes of educational process: ‘spheres of communication’, ‘cross-cutting line’, ‘competences’, ‘skills’ and ‘values’.
Загальноприйнятою та дидактично доцільною вважається тематична організація навчального матеріалу. Для предметної галузі «іноземні мови» тематичний підхід передбачає відповідь на запитання, де і про що спілкуються учні. Оскільки тематика сприяє їх когнітивному розвитку, а також орієнтує на виконання тематично маркованих комунікативних завдань, недостатньо лише «задекларувати» тематику в змісті навчальної програми. Натомість, необхідно чітко окреслити вимоги, які саме дидактичні цілі мають бути досягнуті у межах різних тем: формування відповідних умінь, компетентностей тощо. Водночас, останнім часом спостерігається спроба протиставити традиційній тематичній організації навчального матеріалу інші більш оптимальні підходи. Результати дослідження відображають, яким чином змінювалися підходи до представлення тематики в змісті навчальних програм з іноземних мов для вітчизняних ЗСО.
Общепринятой и дидактически целесообразной считается тематическая организация учебного материала. Для предметной области «иностранные языки» тематический подход предполагает ответ на вопрос, о чем и где общаются ученики. Поскольку тематика способствует их когнитивному развитию, а также ориентирует на выполнение тематически маркированных коммуникативных задач, тематику недостаточно «задекларировать» в учебной программе. Необходимо четко определить требования, какие именно дидактические цели должны быть достигнуты в рамках различных тем: формирование соответствующих умений, компетенций и т. д. В последнее время наблюдаются попытки противопоставить традиционной тематической организации учебного материала альтернативные подходы. Результаты исследования отражают, каким образом изменялись подходы к представлению тематики в содержании учебных программ по иностранным языкам для отечественных школ.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/720833/2/%21Pasichnyk_Tematika_1991-2019.pdf
- Пасічник, Олександр Сергійович (orcid.org/0000-0002-0665-2099 <http://orcid.org/0000-0002-0665-2099>) and Пасічник, Олена Олексіївна (orcid.org/0000-0003-0792-2406 <http://orcid.org/0000-0003-0792-2406>) (2020) Thematic Representation of Educational Content in Foreign Language Syllabus for Schools of Ukraine: Logical and Structural Analysis (1991 – 2019) Проблеми сучасного підручника (24). pp. 216-229. ISSN 2411-1309