Record Details

Почуття власності як соціально-психологічний феномен: концептуалізація поняття

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/720787/
https://sssppj.org/index.php/ssj/article/view/33
 
Title Почуття власності як соціально-психологічний феномен: концептуалізація поняття
Sense of ownership as a socio-psychological phenomenon: conceptualization of the idea
Чувство собственности как социально-психологический феномен: концептуализация понятия
 
Creator Губеладзе, Ірина Гурамівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
316 Соціологія
 
Description У статті концептуалізується поняття “почуття власності”, обґрунтовуються умови його актуалізації чи деактуалізації. Почуття власності визначається як суб’єктивне емоційне переживання людини щодо належності їй певних об’єктів власності, що відображає зміст та значення, яке мають для неї реальні або абстрактні, конкретні або узагальнені об’єкти власності, тобто все те, що можна назвати своїм. Платформою, де проявляється почуття власності, є психологічний простір особистості, що охоплює комплекс фізичних, соціальних і суто психологічних явищ, з якими людина себе ототожнює. Переживання почуття власності може як сприяти формуванню відповідальності і розвитку ціннісно-смислової сфери, так і мати негативні наслідки, такі як почуття переживання особистої втрати, міжособистісний конфлікт, небажання приймати поради та опір змінам. Визначено функції, які виконує почуття власності як соціально-психологічний феномен у структурі особистості, а саме сигнальну, координувальну, мотиваційну, оцінювальну і експресивну. Визначено три способи актуалізації формування і реалізації почуття власності: контроль, інтимне пізнання та самоінвестування своїх сил, знань, зусиль щодо об’єкта власності. Реалізація почуття власності залежить від змісту як економічних, так і неекономічних соціальних практик, соціальної цінності власності, соціально-культурних традицій співпраці та конкуренції у взаємодії, особливостей міжособової взаємодії з привласнення. Сформульовано найбільш придатні для операціоналізації і діагностики показники прояву почуття власності, які можуть бути покладені в основу його емпіричного дослідження серед різних категорій населення і суспільства в цілому: прояв почуття власності щодо різних сфер психологічного простору особистості (тіло, територія, гроші, особисті речі, часовий режим, соціальні зв’язки, смаки, цінності, ідеї, віртуальний простір особистості), модальність, інтенсивність, тривалість, глибина, рівень усвідомленості, складність, різні умови виникнення, виконувані функції залежно від ситуації, форми прояву.
The article deals with a “sense of ownership” concept. Conditions for its actualization or deactivation are substantiated. Sense of ownership is defined as a subjective emotional experience of a person regarding the belonging to him/her of certain targets of ownership. It reflects the meaning and content which real or abstract, concrete or generalized targets of ownership have, that is all can be called as “my” or “our”. Individual psychological space is a platform where a sense of ownership can be manifested. And it includes a complex of physical, social and purely psychological phenomena with which a person identifies ownself. The experience of ownership feeling can both contribute to the formation of responsibility and development of value-semantic sphere and have negative consequences, such as a feeling of personal loss, interpersonal conflict, reluctance to accept advice and resistance to change. Sense of ownership as a social-psychological phenomenon in the structure of personality can perform signaling, coordinating, motivational, evaluative and expressive functions. Three ways of actualizing the formation and realization of a sense of ownership are identified: control, intimate knowledge,and self-investing of their forces, knowledge, efforts due to the target of ownership. The realization of a sense of ownership depends on the content of both economic and non-economic social practices, the social value of the property, socio-cultural traditions of cooperation and competition in interaction, features of interpersonal interaction with appropriation. The most suitable for operationalization and diagnostics indicators of the sense of ownership manifestation are formulated. They can be used for empirical research among various categories of population and, generally, society: sense of ownership manifestation in various areas of individual psychological space (body, territory, money, personal things, scheduling, social relations, values, ideas, personal virtual space), modality, intensity, duration, depth, level of awareness, complexity, different conditions of origin, functions performed depending on the situation, forms of manifestation.
В статье концептуализируется понятие "чувство собственности", обосновываются условия его актуализации или деактуализация. Чувство собственности определяется как субъективное эмоциональное переживание человека о принадлежности ему определенных объектов собственности, отражает содержание и значение, которое имеют для него реальные или абстрактные, конкретные или обобщенные объекты собственности, то есть все то, что можно назвать своим. Платформой проявления чувства собственности, является психологическое пространство личности, которое охватывает комплекс физических, социальных и чисто психологических явлений, с которыми человек себя отождествляет. Переживания чувства собственности может как способствовать формированию ответственности и развития ценностно-смысловой сферы, так и иметь негативные последствия, такие как чувство переживания личной потери, межличностный конфликт, нежелание принимать советы и сопротивление изменениям. Определены функции, которые выполняет чувство собственности как социально-психологический феномен в структуре личности, а именно сигнальную, координирующим, мотивационную, оценочную и экспрессивную. Определены три способа актуализации формирования и реализации чувство собственности: контроль, интимное знание и самоинвестирование своих сил, знаний, усилий по отношению к объекту собственности. Реализация чувство собственности зависит от содержания как экономических, так и неэкономических социальных практик, социальной ценности собственности, социально-культурных традиций сотрудничества и конкуренции во взаимодействии, особенностей межличностного взаимодействия по присвоению. Сформулировано наиболее подходящие для операционализации и диагностики показатели проявления чувства собственности, которые могут быть положены в основу его эмпирического исследования среди различных категорий населения и общества в целом: проявление чувства собственности по различным сферам психологического пространства личности (тело, территория, деньги, личные вещи, временной режим, социальные связи, вкусы, ценности, идеи, виртуальное пространство личности), модальность, интенсивность, продолжительность, глубина, уровень осознанности, сложность, разные условия возникновения, выполняемые функции в зависимости от ситуации, формы проявления.
 
Publisher Інститут соціальної та політичної психології НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/720787/1/33-Article%20Text-78-1-10-20191225.pdf
- Губеладзе, Ірина Гурамівна (orcid.org/0000-0001-8023-6408 <http://orcid.org/0000-0001-8023-6408>) (2019) Sense of ownership as a socio-psychological phenomenon: conceptualization of the idea Scientific Studios on Social and Political Psychology, 43 (46). pp. 141-148. ISSN 2309-8287