Record Details

Шкільний підручник як інструмент соціалізації учнів в умовах інноваційного освітнього середовища гімназії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/720845/
http://undip.org.ua/news/library/zbirniki_detail.php?ID=9914
 
Title Шкільний підручник як інструмент соціалізації учнів в умовах інноваційного освітнього середовища гімназії
School textbook as a tool for socializing students in the innovative educational environment of the gymnasium
 
Creator Гораш, Катерина Вікторівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
373 Kinds of school providing general education
 
Description Важливим завданням для сучасної школи є створення саме інноваційного освітнього середовища, яке б сприяло формуванню в учнів ключових компетентностей необхідних для успішної життєдіяльності в сучасному інноваційному світі, серед яких – громадянські та соціальні, що ґрунтуються на ідеях і принципах демократії, гуманізму, рівності людей у правах тощо.
Організація інноваційного освітнього середовища гімназії передбачає створення умов, що сприятимуть якості освітнього процесу на рівні базової середньої освіти та успішній соціалізації учнів, які вже пройшли ранню і первинну соціалізацію в сім’ях, закладах дошкільної освіти, початковій школі та здатні свідомо бути суб’єктами освітнього процесу й ідентифікувати себе як громадяни України з українською нацією, обирати ідеали і еталони поведінки тощо. У цьому процесі важко переоцінити роль навчальної літератури, шкільних підручників зміст яких має відображати реальне життя країни та світу і розвивати критичне мислення й дослідницькі навички учнів гімназії.
An important task for a modern school is to create an innovative educational environment that would promote the formation of students' key competencies necessary for successful life in today's innovative world, including civil and social, based on the ideas and principles of democracy, humanism, equality of rights. etc.
The organization of an innovative educational environment of the gymnasium provides for the creation of conditions that will promote the quality of the educational process at the level of basic secondary education and successful socialization of students who have already passed early and primary socialization in families, preschools, primary schools and are able to consciously process and identify themselves as citizens of Ukraine with the Ukrainian nation, choose ideals and standards of behavior, etc. In this process, it is difficult to overestimate the role of educational literature, school textbooks whose content should reflect the real life of the country and the world and develop critical thinking and research skills of high school students.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Contributor Топузов, Олег Михайлович
Головко, Микола Васильович
Засєкіна, Тетяна Миколаївна
 
Date 2020
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/720845/1/%D0%A2%D0%95%D0%97%D0%98_%D0%93%D0%BE%D1%80%D0%B0%D1%88-%D0%9F%D0%A1%D0%9F.pdf
- Гораш, Катерина Вікторівна (orcid.org/0000-0001-8625-9774 <http://orcid.org/0000-0001-8625-9774>) (2020) School textbook as a tool for socializing students in the innovative educational environment of the gymnasium In: Проблеми сучасного підручника: збірник тез Міжнародної науково-практичної інтернет конференції Педагогічна думка, м. Київ, Україна, pp. 48-50.