Record Details

Формування професійної самосвідомості молодих спеціалістів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/720776/
 
Title Формування професійної самосвідомості молодих спеціалістів
Formation of professional self-awareness of young specialists
Формирование профессионального самосознания молодых специалистов
 
Creator Терещенко, Л.А.
Дзюбко, Л.В.
 
Subject Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications
1 Philosophy. Psychology
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розглядаються питання забезпечення умов для цілеспрямованого формування професійної самосвідомості студентів у вищому навчальному закладі. Зазначено, що використання спеціальних курсів, де завдання будуть спрямовані на використання і тренування механізмів рефлексії, цілепокладання (мотивація через постановку цілей) та смислоутворення, сприятиме активізації професійної самосвідомості студентів-психологів. Запропоновано спецкурс «Формування професійної самосвідомості молодих спеціалістів». Обґрунтовано його організаційно-методичні засади, наведені конспекти занять, які надають цілісне уявлення про його зміст і будову.
The article deals with the issues of providing conditions for purposeful formation of professional self-awareness of students in higher education. It is noted that the use of special courses, where tasks will be aimed at using and training the mechanisms of reflection, goal setting (motivation through goal setting) and education of the senses, will contribute to the activation of professional self-awareness of psychology students. The special course «Formation of professional self-awareness of young specialists» is offered. The organizational and methodological foundations are justified, and the notes of classes are given, which give a holistic view of its content and structure.
В статье рассматриваются вопросы обеспечения условий для целенаправленного формирования профессионального самосознания студентов в высшем учебном заведении. Отмечено, что использование специальных курсов, где задания будут направлены на использование и тренировка механизмов рефлексии, целеполагания (мотивация через постановку целей) и смислообразования, будет способствовать активизации профессионального самосознания студентов-психологов. Предложен спецкурс «Формирование профессионального самосознания молодых специалистов». Обоснованы организационно-методические основы, приведены конспекты занятий, которые дают целостное представление о его содержании и строении.
 
Publisher ДП «Інформаційно-аналітичне агентство»
 
Date 2020
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/720776/1/%D0%A4%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B5%D1%81%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20%D0%BC%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%85%20%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%81%D1%82%D1%96%D0%B2.pdf
- Терещенко, Л.А. (orcid.org/0000-0002-4279-158X <http://orcid.org/0000-0002-4279-158X>) and Дзюбко, Л.В. (orcid.org/0000-0002-1972-3482 <http://orcid.org/0000-0002-1972-3482>) (2020) Formation of professional self-awareness of young specialists Actual problems of psychology: collection of scientific papers Of the Institute of psychology named after G. S. Kostyuk of the national Academy of sciences of Ukraine. Volume X. Psychology of learning. Genetic psychology. Medical psychology, 34. pp. 284-298. ISSN 2072-4772