Record Details

Про діяльність відділу початкової освіти Інституту педагогіки НАПН України щодо реалізації Державного стандарту початкової освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/720475/
http://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/63
 
Title Про діяльність відділу початкової освіти Інституту педагогіки НАПН України щодо реалізації Державного стандарту початкової освіти
On the activities of the department of primary education of the Institute of pedagogy of the NAES of Ukraine regarding the implementation of the State standard of primary education
 
Creator Онопрієнко, Оксана Володимирівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.09 Organization of instruction
 
Description Розкрито основні напрями діяльності науковців відділу початкової освіти Інституту педагогіки НАПН України, пов’язаної із запровадженням Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа», зокрема – Державного стандарту початкової освіти. Зазначено, що співробітники відділу створювали нормативні документи для початкової школи – Державний стандарт, типові освітні програми; розробили методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів в умовах Нової української школи; створили підручники з української мови і читання, математики, курсу «Я досліджую світ» для 1, 2 і 3 класів; популяризують наукові розробки на освітянських заходах, у науково-методичних публікаціях. Розкрито роль співробітників відділу у всеукраїнському експерименті з пілотування Державного стандарту, зокрема – про навчальне і методичне забезпечення уроків математики в експериментальних класах. Надано інформацію про проведені в Інституті педагогіки курси за програмою підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників «Методика формування математичної компетентності учнів початкової школи». Окремим напрямом діяльності стала підтримка вчителів та учнів в умовах дистанційного навчання під час карантину.
The report explores the main directions of the activity of scholars of the Department of Primary Education of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. This refers to the implementation of the Concept of State Policy in the field of General Secondary Education Reforming “New Ukrainian School”, in particular, the State Standard of Primary Education.
It is noted that the scholars of the Department have developed regulatory documents for primary school, i.e. the State Standard, typical educational programs; methods recommendations for teaching subjects in the New Ukrainian school; textbooks in Ukrainian and reading, mathematics, the course "I explore the world" for the 1st, 2nd and 3rd grades; the scholars are popularizing their scientific developments at educational events, in scientific and methodical publications. The role of the Department scholars in the all-Ukrainian experiment on piloting the State Standard is analyzed, in particular, about the educational and methodological support of mathematics lessons in experimental classes. The information about the courses taught at the Institute of Pedagogy within the program of in-service training of pedagogical and scientific-pedagogical workers "Methods of Formation of Mathematical Competence of Primary School Students" is provided. The support of teachers and students under conditions of distance learning during COVID 19 quarantine was a separate area of activity.
 
Publisher Національна академія педагогічних наук України
 
Date 2020
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/720475/1/%D0%92%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%9D%D0%90%D0%9F%D0%9D-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96.pdf
- Онопрієнко, Оксана Володимирівна (orcid.org/0000-0002-0301-1392 <http://orcid.org/0000-0002-0301-1392>) (2020) On the activities of the department of primary education of the Institute of pedagogy of the NAES of Ukraine regarding the implementation of the State standard of primary education Вісник Національної академії педагогічних наук України, 1 (2). pp. 1-4. ISSN 2707-305X