Record Details

Громадянська компетентність у розрізі концепції соціального інтересу

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719463/
 
Title Громадянська компетентність у розрізі концепції соціального інтересу
Civic competence from the perspective of social interest concept
 
Creator Сидоркіна, М.Ю.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description Психологічні складові громадянської компетентності, зокрема, орієнтація на сприяння спільному благу, почуття співпричетності, орієнтація на співробітництво, здатність до конструктивної взаємодії, громадянська відповідальність, розглянуті крізь призму концепції соціального інтересу. Визначено основні групи компетенцій у структурі громадянської компетентності, серед яких: когнітивні компетенції, етичні компетенції і ціннісний вибір (мотиваційно-ціннісний аспект громадянської компетентності), соціальні компетенції (здатність до взаємодії з опорою на принципи демократичного права), рефлексивні компетенції. Уточнено перелік індикаторів соціального інтересу, запропонований Х. Каплан. Визначено індикатори когнітивного, емоційно-регулятивного, комунікативно-поведінкового, мотиваційно-ціннісного компонентів соціального інтересу. Відзначено, що соціальний інтерес певною мірою впливає на світоглядну орієнтацію людини та визначає схильність до обрання т стратегій громадянської взаємодії, а також структурування картини світу людини, позиціонування суб’єктом себе у ній. Представлено результати аналізу декількох емпіричних досліджень різних аспектів громадянської компетентності крізь призму концепції соціального інтересу. Підлітки та молодь, у яких більше розвинені такі прояви соціального інтересу як здатність до співпереживання іншим, навички емоційної саморегуляції, просоціальні моральні міркування, більш схильні до громадянського залучення, а також вище оцінюють власні громадянські навички, що є ознакою більш високого рівня самоефективності та є передумовою розвитку громадянської компетентності. Проаналізовано типи комунікативних практик, виокремлених С. Позняк, з точки зору прояву соціального інтересу. Партиципативні комунікативні практики визначено як такі, які відповідають розвиненому соціальному інтересу. Розвиток соціального інтересу визначено одним з чинників формування мотивації громадянської відповідальності та суб’єктності. Окреслено перспективи сприяння розвитку соціального інтересу молоді в контексті громадянської освіти.
Psychological components of civic competence, in particular, focus on promoting common good, sense of involvement, focus on cooperation, the ability to interact constructively, civic responsibility, are considered in light of social interest concept. Key groups of competencies in the structure of civic competence are defined. They are: cognitive competencies, ethical competencies and value choice (motivational-value aspect of civic competence), social competencies (ability to interact based on the principles of democratic law), reflexive competencies. The list of indicators of social interest proposed by H. Kaplan has been clarified. Indicators of cognitive, emotional-regulatory, communicative-behavioral, motivational-value components of social interest have been determined. It is noted that social interest to a certain extent influences the worldview of a person and determines the tendency to choose strategies of civic interaction, influences structuring of the picture of the world of a person and his or her positioning in it. The results of the analysis of several empirical studies of different aspects of civic competence through the prism of the concept of social interest are presented. Adolescents and young people who are characterized by higher levels of such manifestations of social interest as the ability to empathize with others, emotional self-regulation skills, prosocial moral reasoning, are more prone to civic engagement, and also assess their own civic skills higher, which is a sign of higher self-efficacy. and is a prerequisite for developing civic competence. The types of communication practices defided by S. Poznyak are analyzed in terms of manifestation of social interest. Participative communicative practices are defined as indicators of hilghly developed social interest. Development of social interest has been identified as one of the factors determining civic responsibility motivation and subjectivity. The perspectives of promoting social interest of youth in the context of civic education are outlined.
 
Publisher Класичний приватний університет
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719463/1/36.pdf
- Сидоркіна, М.Ю. (orcid.org/0000-0002-8303-8762 <http://orcid.org/0000-0002-8303-8762>) (2019) Civic competence from the perspective of social interest concept Теорія і практика сучасної психології, 6. pp. 193-197. ISSN 2663-6026