Record Details

Використання цифрових технологій при управлінні закладом дошкільної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/720394/
http://www.innovpedagogy.od.ua/21-3
 
Title Використання цифрових технологій при управлінні закладом дошкільної освіти
The use of digital technologies in the management of institutionsof pre-school education
 
Creator Грядуща, Віра Володимирівна
Шевченко, М.П.
 
Subject 004.04 Processing orientation
37.07 Management aspects of educational institutions
 
Description У роботі розкрито сутність, характеристики та методи управління закладами дошкільної освіти. Проаналізовано законодавчі акти щодо реформування та цифровізації освіти. Визначено та обґрунтовано підходи щодо управління дошкільним закладом, які передбачають забезпечення державного управління з урахуванням громадської думки, внаслідок чого змінюються навантаження, функції, структура і стиль центрального та регіонального управління освітою. Одним з виділених напрямів модернізації управління освітою відповідно до Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки є впровадження новітніх інформативно-управлінських і цифрових технологій.
Проведено аналіз цифрових складових системи управління Осокорівського дошкільного навчального закладу «ясла-садок» Осокорівської сільської ради с. Осокорівка Нововоронцовського району Херсонської області. Обґрунтована необхідність власного веб-сайту, оскільки веб-ресурс забезпечує зворотний зв'язок адміністрації дитячого саду і батьків. Розглянуто структуру та можливості використання власного веб-сайту да допоміжного програмного продукту «КУРС: Дошкілля» при управлінні Осокорівського дошкільного навчального закладу «ясла-садок». Визначено проблемні аспекти управління при використанні цифрових технологій.
Крім цього, визначено рівень ефективності управління ЗДО, розроблено та запропоновано напрями оптимізації та удосконалення управління в умовах цифровізації. Необхідними умовами для активного впровадження цифрових технологій у ЗДО є: покращення матеріально-технічного оснащення робочих місць, організація додаткового навчання щодо цифрових технологій, заохочення кращих результатів, проведений заходів з метою узагальнення досвіду і популяризації використання цифрових технологій.
Використання отриманих результатів дозволить підвищити ефективність управління дошкільним закладом в умовах цифровізації освіти.
In the article are revealed the essence, characteristics and methods of management of institutions of pre-school education. Analyzed the legislation of education reform and digitization. Defined and substantiated the approaches to the management of institution of pre-school. This approaches are envisage the provision of public administration in the light of public opinion. Results are changes the workload, functions, structure and style of central and regional management of education. One of the highlighted areas of modernization of education management is the introduction of the latest information-management and digital technologies (Concept of development of the digital economy and society of Ukraine for 2018-2020).
The analysis of the digital components of the management system of "day nursery" Osokoriv institution of pre-school educational of the Osokorivka village Council in Osokorivka village of Novovorontsovsk District in Kherson region. The foregrounding necessity of owning a website. The web resource provides feedback from the kindergarten administration and parents. The considered are structure and possibilities of using own web-site and the auxiliary software program "KURS: Doshkillia" under the management of the "day nursery" Osokoriv institution of pre-school educationa. Identified are the problematic aspects of management with using digital technologies.
In addition, determined is the level of efficiency of management of the institution of pre-school education. Developed and proposed the directions of optimization and improvement of management in the conditions of digitalization. Necessary conditions for the active introduction of digital technologies of the pre-school educational are: improving the logistical equipment of the workplaces, organizing additional training in digital technologies, promoting the best results, measures taken to summarize the experience and promote the use of digital technologies.
The results obtained in quality rating allow improving administrative efficiency of pre-school educational establishments against the backdrop of decentralization of power.
 
Publisher Причорноморським науково-дослідним інститутом економіки та інновацій
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/720394/2/%D0%93%D1%80%D1%8F%D0%B4%D1%83%D1%89%D0%B0_%D0%86%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%86_%D0%BF%D0%B5%D0%B4%20%E2%84%96%2021.pdf
- Грядуща, Віра Володимирівна (orcid.org/0000-0001-9968-3515 <http://orcid.org/0000-0001-9968-3515>) and Шевченко, М.П. (2020) The use of digital technologies in the management of institutionsof pre-school education Інноваційна педагогіка, 3 (21). ISSN 2663-6093