Record Details

Формування духовних цінностей здобувачів вищої освіти як один із пріоритетних напрямів освітнього менеджменту

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/720297/
http://umo.edu.ua/pedaghoghichni-nauki-vipuski/zbirnik-naukovikh-pracj-visnik-pisljadiplomnoji-osviti-serija-pedaghoghichni-nauki-vipusk-1140-2019
 
Title Формування духовних цінностей здобувачів вищої освіти як один із пріоритетних напрямів освітнього менеджменту
Spiritual values instilling of the recipients for higher education as one of the priority direction of educational management
 
Creator Сіданіч, І.
Алейнікова, Олена Володимирівна
Бурлаєнко, Т.І.
 
Subject 2 Religion. Theology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Глибокі соціальні, духовні й економічні зрушення, що відбуваються нині в Україні, спонукають до утвердження людини як найвищої соціальної цінності. Це не може не позначатись на стилі управління у багатьох галузях діяльності людини і в менеджменті освіти зокрема. Зараз держава потребує фахівців нового зразка – інтелектуальних, креативних, цілеспрямованих, динамічних з високими духовними потребами. Вища школа переживає процес модернізації, який спрямований на входження у Європейський простір, збереження національних традицій вищої освіти, на підготовку фахівців міжнародного рівня і високодуховних людей, здатних до ствердження і збагачення духовних цінностей. У зв’язку з цим актуальними залишаються проблеми пошуку шляхів духовно-морального відродження українського народу. У програмі діяльності Уряду, зокрема, зазначається, що Україна вступила в період духовного піднесення. Формування єдиної, сучасної нації ґрунтуватиметься на утвердженні принципів духовності, розвитку та збереження культурної спадщини, формування нового привабливого іміджу України. «Людина розумна» на межі епох виявилася нездатною подолати всілякі кризи життя, а тому загострився інтерес до «людини духовної», за В. Вернадським, «ноосферної», яка по-новому ставиться до життєвих проблем, усвідомлюючи необхідність утвердження духовних цінностей та ідеалів з метою уникнення глобальної катастрофи, переживаючи революційний стрибок у свідомості й розумінні глибинної сутності світу й себе. Тому особливі вимоги постають перед закладами освіти, які мають здійснювати завдання підготовки молоді на вищих зразках загальнолюдської моралі, на основі національно-патріотичних та духовних цінностей, створення у неї нового планетарного мислення. Надмірна інтелектуалізація сприяла забуванню духовного початку в людині. Вищій школі в процесі викладання наук слід будувати освітній процес у такому руслі, щоб викладач не лише знайомив студента з певною сумою знань, але й допомагав відчути відповідальність вченого перед суспільством. Така взаємодія допоможе сформувати не лише майбутнього професіонала в широкому розумінні цього слова, але й особистість, здатну до продуктивних соціально виправданих дій. Аналіз проблеми формування духовних цінностей свідчить про те, що це є одним з пріоритетних напрямів освітньої системи ХХІ століття, вищі заклади світи за своїм статусом зобов’язані професійно готувати не тільки дипломованих фахівців, а й виховувати духовно розвинених громадян. Таке взаємовигідне поєднання можна вважати одним із найважливіших чинників оновлення духовних цінностей. Бо, як наголошував у своїх працях Г. Сковорода та інші українські мислителі, – духовну людину, творить шлях добра: через пізнання, усвідомлення й розуміння своєї істинної духовної природи, свого призначення в світі.
Проблеми формування духовних цінностей здобувачів вищої освіти як один із пріоритетних напрямів освітнього менеджменту є невід’ємною складовою системи освіти України. Складовою частиною усього освітнього процесу вищої школи є розвиток соціально-гуманітарної освіти. Важливу роль соціально-гуманітарна освіта відіграє у формуванні інтегрального знання у системі наук та сприяє розширенню кругозору, інтелектуальності, духовності, глибокого мислення, активізації позиції людини. При цьому важливим завданням є засвоєння світового досвіду соціально-гуманітарної освіти в умовах діяльності закладів вищої освіти України, що сприятиме широкому і творчому використанню цього досвіду у подальшій практичній діяльності людини. Останнє має на меті здійснити переоцінку практично всіх суспільних та індивідуально-особистісних цінностей та сформувати на цій основі нову систему світоглядної орієнтації особистості. Фахівець нового зразка має володіти цілим спектром соціокультурних навичок. Практична реалізація визначеного завдання залежить насамперед від загальної культури фахівця здатного вільно орієнтуватися в соціальних і природних умовах, розуміти особливості розвитку культури, оволодівати науковою інформацією. Професіонал у галузі освіти має глибоко усвідомлювати місце й роль освітніх процесів і систем у світовому культурному просторі, поєднувати глибокі фундаментальні теоретичні знання й практичну підготовку.
The profound social, spiritual and economic shifts that are taking place in Ukraine today are pushing for the establishment of a person as the highest social value. This should not affect the management style in many areas of human activity and management education in particular. Now the state needs the new-model specialists - intellectual, creative, purposeful, dynamic with high spiritual needs. The higher educational institution is undergoing a process of modernization aimed at entering the European space, preserving national traditions of higher education, training internationally qualified and highly spiritual people capable of affirming and enriching spiritual values. In this regard, the problems of finding ways of spiritual and moral revival of the Ukrainian people remain urgent. In particular, the Government's program of activities states that Ukraine has entered a period of the spiritual uplift. The formation of a single, modern nation will be based on the affirmation of the principles of spirituality, development and preservation of cultural heritage, formation of a new attractive image of Ukraine. Therefore, special demands are placed on the educational institutions, which should carry out the task of preparing young people on the highest standards of universal human morality, on the basis of national-patriotic and spiritual values, and to create its new global thinking. Excessive intellectualization has helped to forget the spiritual beginning in human. Higher education in the teaching of sciences should be built educational process in such a way that the teacher not only acquainted the recipient with a certain amount of knowledge, but also helped to feel the responsibility of the scientist in society. Such interaction will help to shape not only the future professional in the broad sense of the word, but also the person capable of productive socially justified actions. The analysis of the problem of formation of spiritual values shows that it is one of the priority directions of the educational system of the 21st century. Such a mutually beneficial combination can be considered one of the most important factors in the renewal of spiritual values. Problems of the spiritual values instilling of the recipients for higher education as one of the priority directions of educational management is an integral part of the educational system of Ukraine. Development of social and humanitarian education is an integral part of the entire higher educational process. Social and humanitarian education plays an important role in the formation of integral knowledge in the system of sciences and contributes to the broadening of the outlook, intelligence, spirituality, deep thinking, and activation of the human position. At the same time, it is an important task to learn the world experience of social and humanitarian education in the conditions of activity of higher educational institutions of Ukraine, which will facilitate the widespread and creative use of this experience in the further personal practical activity. The latter aims to re-evaluate virtually all social and individual values and to form on this basis a new system of personal orientation. The new-model specialist must have a whole spectrum of socio-cultural skills. The practical realization of a certain task depends first of all on the general culture of a specialist who is able to navigate freely in social and natural conditions, to understand the peculiarities of the development of culture, to acquire scientific information. The educational professional must have a deep understanding of the place and role of educational processes and systems in the world cultural space, combining deep fundamental theoretical knowledge and practical training.
 
Publisher Університет менеджменту освіти НАПН України
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/720297/1/%D0%A1%D0%98%D0%94%D0%90%D0%9D%D0%98%D0%A7_%20%D0%91%D1%83%D1%80%D0%BB%D0%B0%D1%94%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%20%D0%B4%D0%BE%D0%BE%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%86%20-%20%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%8F.pdf
- Сіданіч, І., Алейнікова, Олена Володимирівна and Бурлаєнко, Т.І. (orcid.org/0000-0001-5734-4611 <http://orcid.org/0000-0001-5734-4611>) (2020) Spiritual values instilling of the recipients for higher education as one of the priority direction of educational management Вісник післядипломної освіти. Серія "Педагогічні науки", 11 (40). ISSN 2218-7650