Record Details

Methods of using mobile Internet devices in the formation of the general scientific component of bachelor in electromechanics competency in modeling of technical objects

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/720103/
http://ceur-ws.org/Vol-2547/paper16.pdf
 
Title Methods of using mobile Internet devices in the formation of the general scientific component of bachelor in electromechanics competency in modeling of technical objects
Методика використання мобільних Інтернет-пристроїв при формуванні загальнонаукового компонента компетентності бакалавра електромеханіки в моделюванні технічних об'єктів
 
Creator Modlo, Ye.O.
Semerikov, Serhiy O.
Bondarevskyi, Stanislav L.
Tolmachev, Stanislav T.
Markova, Oksana
Nechypurenko, Pavlo P.
 
Subject 004.77 General networking applications and services
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
62 Engineering. Technology in general
 
Description An analysis of the experience of professional training bachelors of electromechanics in Ukraine and abroad made it possible to determine that one of the leading trends in its modernization is the synergistic integration of various engineering branches (mechanical, electrical, electronic engineering and automation) in mechatronics for the purpose of design, manufacture, operation and maintenance electromechanical equipment. Teaching mechatronics provides for the meaningful integration of various disciplines of professional and practical training bachelors of electromechanics based on the concept of modeling and technological integration of various organizational forms and teaching methods based on the concept of mobility. Within this approach, the leading learning tools of bachelors of electromechanics are mobile Internet devices (MID) – a multimedia mobile devices that provide wireless access to information and communication Internet services for collecting, organizing, storing, processing, transmitting, presenting all kinds of messages and data. The authors reveals the main possibilities of using MID in learning to ensure equal access to education, personalized learning, instant feedback and evaluating learning outcomes, mobile learning, productive use of time spent in classrooms, creating mobile learning communities, support situated learning, development of continuous seamless learning, ensuring the gap between formal and informal learning, minimize educational disruption in conflict and disaster areas, assist learners with disabilities, improve the quality of the communication and the management of institution, and maximize the cost-efficiency. Bachelor of electromechanics competency in modeling of technical objects is a personal and vocational ability, which includes a system of knowledge, skills, experience in learning and research activities on modeling mechatronic systems and a positive value attitude towards it; bachelor of electromechanics should be ready and able to use methods and software/hardware modeling tools for processes analyzes, systems synthesis, evaluating their reliability and effectiveness for solving practical problems in professional field. The competency structure of the bachelor of electromechanics in the modeling of technical objects is reflected in three groups of competencies: general scientific, general professional and specialized professional. The implementation of the technique of using MID in learning bachelors of electromechanics in modeling of technical objects is the appropriate methodic of using, the component of which is partial methods for using MID in the formation of the general scientific component of the bachelor of electromechanics competency in modeling of technical objects, are disclosed by example academic disciplines “Higher mathematics”, “Computers and programming”, Engineering mechanics”, “Electrical machines”. The leading tools of formation of the general scientific component of bachelor in electromechanics competency in modeling of technical objects are augmented reality mobile tools (to visualize the objects’ structure and modeling results), mobile computer mathematical systems (universal tools used at all stages of modeling learning), cloud based spreadsheets (as modeling tools) and text editors (to make the program description of model), mobile computer-aided design systems (to create and view the physical properties of models of technical objects) and mobile communication tools (to organize a joint activity in modeling).
Аналіз досвіду професійної підготовки бакалаврів електромеханіки в Україні та за кордоном дозволив визначити, що однією з провідних тенденцій її модернізації є синергетична інтеграція різних галузей інженерії (механічної, електричної, електронної техніки та автоматики) в мехатроніку для проектування, виготовлення, експлуатації та обслуговування електромеханічного обладнання. Навчання мехатроніки передбачає змістовну інтеграцію різних дисциплін професійної та практичної підготовки бакалаврів з електромеханіки на основі концепції моделювання та технологічної інтеграції різних організаційних форм та методів навчання, заснованих на концепції мобільності. У рамках цього підходу провідними засобами навчання бакалаврів електромеханіки є мобільні Інтернет-пристрої (MID) - мультимедійні мобільні пристрої, що забезпечують бездротовий доступ до інформаційно-комунікаційних Інтернет-служб для збору, організації, зберігання, опрацювання, передавання, подання всеможливих повідомлень і дані. Автори розкривають основні можливості використання MID у навчанні для забезпечення рівного доступу до освіти, персоналізованого навчання, миттєвого зворотного зв'язку та оцінювання результатів навчання, мобільного навчання, продуктивного використання аудиторного часу, створення мобільних навчальних спільнот, підтримки навчання, розвитку безперервного безшовного навчання, що забезпечує подалання розриву між формальним та неформальним навчанням, мінімізує проблеми у навчанні в зонах конфліктів та стихійних лих, допомагає учням з обмеженими можливостями, покращує якість спілкування та управління закладом освіти, а також забезпечує максимальну економічну ефективність. Компетентність бакалавр електромеханіки в моделюванні технічних об'єктів - це особистісна та професійно-технічна здатність, яка включає систему знань, умінь, досвіду в навчальній та дослідницькій діяльності з моделювання мехатронних систем та позитивне ціннісне ставлення до неї; бакалавр електромеханіки повинен бути готовим і вміти використовувати методи та програмно-апаратні засоби моделювання для аналізу процесів, синтезу систем, оцінки їх надійність та ефективності для вирішення практичних завдань у професійній галузі. Структурно компетентність бакалавра електромеханіки в моделюванні технічних об'єктів відображена в трьох групах компетенцій: загальнонаукових, загальнопрофесійних та спеціалізованих професійних. Упровадження методики використання MID у навчанні бакалаврів електромеханіки моделювання технічних об'єктів вимагає відповідної методикою використання, складовою якої є часткові методи використання MID при формуванні загальнонаукової складової компетентності бакалавра електромеханіки в моделювання технічних об'єктів, яку розкрито на прикладах навчальних дисциплін «Вища математика», «Комп'ютери та програмування», Інженерна механіка», «Електричні машини». Провідними засобами формування загальнонаукової складової компетентності бакалавра електромеханіки в моделюванні технічних об'єктів є мобільні засоби доповненої реальності (для візуалізації структури об'єктів та результатів моделювання), мобільні комп'ютерні математичні системи (універсальні засоби, що застосовуються на всіх етапах моделювання навчання), хмаро орієнтовані електронні таблиці (як засоби моделювання) та текстові редактори (для створення програмного опису моделі), мобільні комп'ютерні системи проектування (для створення та перегляду фізичних властивостей моделей технічних об'єктів) та засоби мобільного зв'язку (для організації спільної діяльність з моделювання).
 
Publisher CEUR Workshop Proceedings
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/720103/1/paper16.pdf
- Modlo, Ye.O. (orcid.org/0000-0003-2037-1557 <http://orcid.org/0000-0003-2037-1557>), Semerikov, Serhiy O. (orcid.org/0000-0003-0789-0272 <http://orcid.org/0000-0003-0789-0272>), Bondarevskyi, Stanislav L. (orcid.org/0000-0003-3493-0639 <http://orcid.org/0000-0003-3493-0639>), Tolmachev, Stanislav T. (orcid.org/0000-0002-5513-9099 <http://orcid.org/0000-0002-5513-9099>), Markova, Oksana (orcid.org/0000-0002-5236-6640 <http://orcid.org/0000-0002-5236-6640>) and Nechypurenko, Pavlo P. (orcid.org/0000-0001-5397-6523 <http://orcid.org/0000-0001-5397-6523>) (2020) Methods of using mobile Internet devices in the formation of the general scientific component of bachelor in electromechanics competency in modeling of technical objects Augmented Reality in Education. Proceedings of the 2nd International Workshop (AREdu 2019), Kryvyi Rih, Ukraine, March 22, 2019 (2547). pp. 217-240. ISSN 1613-0073