Record Details

Допрофесійна підготовка як одна з умов соціалізації учнів з порушеннями інтелектуального розвитку

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719951/
https://www.spp.org.ua/index.php/26_02_2020/issue/view/2
 
Title Допрофесійна підготовка як одна з умов соціалізації учнів з порушеннями інтелектуального розвитку
Pre-professional training as one of the conditions of socialization of students with disorders of intellectual development
 
Creator Чеботарьова, О. В.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті представлено науково-методичні підходи щодо
здійснення допрофесійної підготовки учнів з порушеннями інтелектуального розвитку у закладах з загальної середньої освіти, окреслено основні освітні та корекційно-розвивальні завдання професійно-трудового навчання учнів 5-10 класів в сучасних умовах реформування освіти. Розглянуто основні профілі професійного-трудового навчання старшокласників з порушеннями інтелектуального розвитку. Представлено соціально-професійну орієнтацію як важливий напрям допрофесійної підготовки учнів з інтелектуальними порушеннями. Розглянуто модель компетентнісно спрямованого професійно-трудового навчання школярів у спеціальних закладах загальної середньої освіти.
The article presents the scientific and methodological approaches to the implementation of pre-vocational training of students with intellectual disabilities in institutions of general secondary education, outlines the basic educational and corrective-developmental tasks of vocational training of students in grades 5-10 in the current conditions of educational reform. The main profiles of vocational training of high school students with intellectual disabilities are considered. The socio-professional orientation as an important area of preprofessional training of students with intellectual disabilities is presented. Model of competently directed vocational training of schoolchildren in special institutions of general secondary education is considered. The vocational training of students is carried out in the conditions of compensatory learning, on the basis of individual and differentiated approaches, taking into account the possibilities and peculiarities of mastering the educational material, namely: the ability to learn visually, visual support, visual material; the ability to imitate, perform step-by-step practical steps on the sample and verbal instruction, subject to submission of new material in small portions.
 
Publisher ТОВ «Наша друкарня»
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719951/1/%D0%94%D0%BE%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B5%D1%81%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B0%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B0%20%D1%8F%D0%BA%20%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%B0%20%D0%B7%20%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%B2%20%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%20%D1%83%D1%87%D0%BD%D1%96%D0%B2%20%D0%B7%20%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%83%D1%88%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%D0%BC%D0%B8%20%D1%96%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BA%D1%83.pdf
- Чеботарьова, О. В. (orcid.org/0000-0002-4560-3708 <http://orcid.org/0000-0002-4560-3708>) (2019) Pre-professional training as one of the conditions of socialization of students with disorders of intellectual development Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови, 15 (1). pp. 324-332. ISSN 2313-4011