Record Details

Компетентнісно орієнтовані методи навчання економіки в ліцеї

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719986/
 
Title Компетентнісно орієнтовані методи навчання економіки в ліцеї
Компетентностно ориентированные методы обучения экономики в лицеи
Competence oriented methods of economic trading at school
 
Creator Назаренко, Тетяна Геннадіївна
 
Subject 33 Economics. Economic science
373 Kinds of school providing general education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Порушено актуальні питання щодо використання різноманітних сучасних методів навчання економіки в освітньому процесі ліцею. Проаналізовано проблеми, що пов’язані з методичними особливостями роботи вчителя економіки за різноманітними формами і засобами навчання під час проведення уроку економіки в ліцеї. Подано класифікаційну характеристику різних методів навчання, що мають активно та диференційовано застосовуватися в освітньому процесі з економіки. Методи презентації навчальної економічної інформації за характером пізнавальної діяльності учнів диференційовано на: пояснювальний, ілюстративний
(інформаційний), репродуктивний (алгоритмічний), частково-пошуковий (евристичний) та дослідницький (науковий). У результаті дослідження значення шкільного навчального предмета «економіка» зроблено висновок щодо посилення ефективності методів навчання для формування в учнів ліцею ключових компетентностей із підприємливості та фінансової грамотності.
Поставлены актуальные вопросы использования различных современных методов обучения экономики в образовательном процессе лицея. Проанализированы проблемы, связанные с методическими особенностями работы учителя экономики согласно разным формам и средствами обучения при проведении урока экономики в лицее. Приведена классификационная характеристика различных методов обучения, которые должны активно и дифференцированно применяться в образовательном
процессе по экономике. Методы презентации учебной экономической информации по характеру познавательной деятельности учащихся дифференцированы на: пояснительный, иллюстративный (информационный), репродуктивный (алгоритмический), частично-поисковый (эвристический) и исследовательский (научный). В результате исследования значения школьного учебного предмета «экономика» сделан вывод об усилении эффективности методов обучения для формирования у учащихся лицея ключевых компетентностей по предприимчивости и финансовой грамотности.
The author of the article, exploring the importance of the school subject “Economics”, concludes that it is necessary to strengthen teaching methods to form key competences in entrepreneurship and financial literacy among high school students. The content of the article raises topical issues of using various modern teaching methods in the educational process in economics at Lyceum. The researcher analyzed the problems associated with the methodological features of the work of the teacher of economics in various forms and means of training during a lesson in economics at Lyceum. A classification characteristic of various teaching methods is presented, which should be actively and differentially applied in the educational process in economy. The
classification of methods by the nature of the cognitive activity of students is differentiated into: explanatory,
illustrative (informational), reproductive (algorithmic), partially search (heuristic) and research (scientific)
methods for presenting educational economic information.
The new Ukrainian school is intended to form in students quality of future entrepreneurs, merchants, bankers, farmers, managers. Economic education at lyceum should solve the problem of the students' choice of professions and future sphere of activity, but at the same time the student should be aware that he/she is a participant of the big economy of the country in which he/she lives.
The analysis of the various teaching methods used in school education and the experimental work have shown that the most effective in the formation of economic concepts in students of lyceum are those that affect the emotional and sensual sphere and take into account the communicative-activity principle, namely: creative presentation of educational material through a system of problematic tasks, independent and practical work, heuristic conversation, cognitive game, research method. However, further study requires the selection of economic educational material, requires in-depth study of ways to improve the organization of the educational process in economics lessons at lyceum in order to solve general pedagogical and methodological problems.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719986/1/%D0%A3%D0%9F%D0%96_%D0%9D%D0%B0%D0%B7%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_2020.pdf
- Назаренко, Тетяна Геннадіївна (orcid.org/0000-0001-7354-5245 <http://orcid.org/0000-0001-7354-5245>) (2020) Competence oriented methods of economic trading at school Український педагогічний журнал, 1 (1). pp. 71-79. ISSN 2411-1317