Record Details

Психологічні аспекти підготовки до орієнтування в просторі незрячих дітей та з порушеннями зору

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719980/
 
Title Психологічні аспекти підготовки до орієнтування в просторі незрячих дітей та з порушеннями зору
Psychological aspects of preparation for orientation in the space of blind children and with visual impairments
Психологические аспекты подготовки к ориентированию в пространстве незрячих детей и с нарушениями зрения
 
Creator Костенко, Т.М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description В статті висвітлено сучасний стан організації та проведення занять з орієнтування в просторі дітей з інвалідністю по зору, проблему психологічної готовності незрячих дітей та їх родин до процесу адаптації, соціалізації та інтеграції. Проаналізовано систему організації занять з орієнтування в просторі в спеціальних загальноосвітніх закладах для незрячих дітей. Піднято питання збільшення індивідуальних годин на заняття в школах та введення додаткових фахівців у штат закладу. Визначено психологічні аспекти підготовки до занять з орієнтування в просторі: наявність і характер залишкового зору, положення дитини в родині, соціальне оточення, готовність збережених аналізаторів сприймати предметний світ і навколишній простір, навички самостійного пересування в просторі (мікро-, макропростір), психологічні стадії, на яких перебуває дитина з інвалідністю по зору, психологічна готовність до самостійного пересування в просторі. Обґрунтовано залучення батьків до процесу орієнтування в просторі незрячих дітей через проходження ними відповідної психологічної практики.
The issue concerning the current state of the organization and conducting the orientation in the space lessons for children with visual disabilities, the problem of psychological readiness of blind children and their families to the process of adaptation, socialization, and integration are highlighted. The author analyzes the system of organizing space orientation classes in special schools for blind children. The author raises the issue of increasing individual hours for schooling and introducing additional staff to the institution. Learning orientation in space is only possible if there is an individual approach to each blind child, taking into account the nature of its visual impairment, individual personality traits, and life experience. The psychological aspects of preparation for space orientation training are outlined: presence and nature of residual vision, position of the child in the family, social environment, readiness of the saved analyzers to perceive the subject world and the surrounding space, skills of independent movement in space (micro-, macro-space), psychological stages, where the child with visual disability is located, psychological readiness to moving independently in space. The involvement of parents in the process of orientation in the space of blind children through the passage of appropriate psychological practice is substantiated.
В статье освещено современное состояние организации и проведения занятий по ориентированию в пространстве детей с инвалидностью по зрению, проблему психологической готовности незрячих детей и их семей в процесс адаптации, социализации и интеграции. Проанализирована система организации занятий по ориентированию в пространстве в специальных общеобразовательных учреждениях для незрячих детей. Поднят вопрос увеличения индивидуальных часов на занятия в школах и введение дополнительных специалистов в штат учреждения. Определены психологические аспекты подготовки к занятиям по ориентированию в пространстве: наличие и характер остаточного зрения, положение ребенка в семье, социальное окружение, готовность сохранных анализаторов воспринимать предметный мир и окружающее пространство, навыки самостоятельного передвижения в пространстве (микро-, макропростир), психологические стадии, на которых находится ребенок с инвалидностью по зрению, психологическая готовность к самостоятельному передвижению в пространстве. Обоснованно привлечения родителей к процессу ориентировки в пространстве незрячих детей из-за прохождения ими соответствующей психологической практики.
 
Publisher ТОВ «Наша друкарня»
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719980/1/%D0%9A%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%B7%D0%B1_2019.pdf
- Костенко, Т.М. (orcid.org/0000-0002-4976-1236 <http://orcid.org/0000-0002-4976-1236>) (2019) Psychological aspects of preparation for orientation in the space of blind children and with visual impairments Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови (15). 163 -172. ISSN 2313-4011