Record Details

Психолого-педагогічна оцінка комунікативного розвитку незрячої дитини раннього віку

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719850/
 
Title Психолого-педагогічна оцінка комунікативного розвитку незрячої дитини раннього віку
Psychological and pedagogical assessment of communicative development of a blind infant
Психолого-педагогическая оценка коммуникативного развития незрячего ребенка раннего возраста
 
Creator Довгопола, К.С.
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description В статті розглянуто особливості психолого-педагогічної оцінки комунікативного розвитку незрячих дітей віком від 3 місяців до 3 років. Складний процес психічного розвитку у ранньому дитинстві істотним чином залежить від умов життя і виховних впливів. Глибокі порушення зору у ранньому віці впливають на активність дитини як на біологічному, так і на психічному і соціальному рівнях. Соціальний розвиток дитини залежить від її місця в системі суспільних відношень, від об’єктивних умов, яка визначають характер її поведінки і особливостей розвитку особистості.
Систематичне оцінювання розвитку незрячої дитини є одним із важливих завдань раннього втручання, оскільки на основі цієї оцінки розробляється план програми допомоги.
The article deals with the peculiarities of psychological and pedagogical assessment of the communicative development of blind children aged from 3 months to 3 years. The complex process of mental development in early childhood depends significantly on living conditions and educational influences.
Deep visual impairments at an early age affect the child's activity at both biological and mental and social levels. The social development of a child depends on its place in the system of social relations, on the objective conditions that determine the nature of its behavior and personality development. Dependence of an infant on an adult leads to the fact that the child's attitude to reality and to oneself is mediated by relationships with a close adult. That is, the attitude of the baby to reality from the very beginning is social, public. The systematic assessment of the
development of a blind child is one of the important tasks of early intervention, as a plan for the assistance program is developed based on this assessment. When assessing the level of development of a child with visual impairment at the age of 3 months, it is necessary to rely on the supervision of both specialists and parents.
В статье рассмотрены особенности психолого-педагогической оценки коммуникативного развития незрячих детей в возрасте от 3 месяцев до 3 лет. Сложный процесс психического развития в раннем детстве существенным образом зависит от условий жизни и воспитательных воздействий. Глубокие нарушения зрения в раннем возрасте влияют на активность ребенка как на биологическом, так и на психическом и социальном уровнях. Социальное развитие ребенка зависит от ее места в системе общественных отношений, от объективных условий, которое определяют характер его поведения и особенностей развития личности.
Систематическое оценки развития незрячего ребенка является одной из важных задач раннего вмешательства, поскольку на основе этой оценки разрабатывается план программы помощи.
 
Publisher ТОВ «Наша друкарня»
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719850/1/%D0%94%D0%BE%D0%B2%D0%B3%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D0%B0_%D0%B7%D0%B1_2019.pdf
- Довгопола, К.С. (orcid.org/0000-0002-5306-4505 <http://orcid.org/0000-0002-5306-4505>) (2019) Psychological and pedagogical assessment of communicative development of a blind infant Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови (15). pp. 56-66. ISSN 2313-4011