Record Details

Сутність компетентності: психологічний складник

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719745/
http://pi.iod.gov.ua/index.php/arkhiv?id=30
 
Title Сутність компетентності: психологічний складник
The Essence of Competence: the Psychological Component
 
Creator Доротюк, Валентина Іванівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розглянуто проблему сутності компетентності в освітній галузі. Вчителі, психологи та адміністрація ЗЗСО не мають інструментарію для реалізації проекту формування
компетентностей учнів, попри те, що перед ними виникло це завдання. Не існує моделі впровадження компетентнісно-орієнтованого навчання, відсутня структура особистості учня, програма розвитку його природних здібностей і врахування власних цінностей та поглядів в освітньому процесі. У науковій літературі визначення компетентності має розбіжності. Автор статті закладає основи психологічних досліджень у педагогічній практиці, визначає їх роль та місце в компетентно-орієнтованій освіті. На думку автора, психологічні дослідження дозволять учителю скласти знаннєву і особистісну характеристику на кожного учня. Це дасть змогу вивчити його можливості до засвоєння нового матеріалу, запам’ятовування, заучування та самоосвіти. Наявність творчих здібностей та їх варіації можуть бути використані в підготовці до занять, та пошуку нових форм і методів викладання. Спрямованість особистості та її цінності допоможуть у побудові концепції виховної діяльності. Автор упевнений в тому, що психологічний
складник освітньої системи формування компетентностей є важливим і становить підґрунтя цього процесу.
The article raises the problem of the essence of competence in the educational field. Teachers, psychologists and the administration of secondary schools do not have the tools to implement the formation of students' competencies, despite the fact that the task is presented to them. There is no model for introduction of competence-oriented learning, there is no student's personality structure, a program of exploring student’s natural abilities and taking into account his/her own values and views in the
educational process. In the scientific literature, even the definition of competence is discrepancy. The author of the article tries to implement the foundations of psychological research in pedagogical practice, to determine their role and place in competently oriented education. Experiment results allow the teacher to make a knowledgeable and personal characteristic for each student. This will allow him/her to explore his/her ability to learn new material, memorization, learning and self-education. The availability of creative abilities and their variations can be used in the preparation for a lesson, and the search for new forms and teaching methods. The direction of personality will help in the construction of the concept of educational work. The author is sure that the psychological component of the educational system of forming competencies is important and a core of this process as a whole.
On this basis, pedagogical diagnostics can be constructed, and new educational technologies for a new school can be created. The article proposes one of the test methods of psychological qualities of students as a scientific toolkit. The test results are presented and can help to create a psychological portrait of the student. Characteristics that can be obtained can be used both individually and in groups or in a complex. Knowing the values of the students, the accentuation of their characters and the orientation of the individual, the teacher can help the student in the development of his/her initiative on the path to successful socialization. The direction of intelligence and discovered creative abilities are used in the compilation of pedagogical characters for formation of objective competencies. The definition of the
structure and interest map provides material for developing a vocational guidance and professional selfdetermination of students. In this article, the psychological component of competence-oriented education is defined the first time, and its important role is shown. The author's research on this topic continues and will be further shown in scientific publications.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719745/1/13.pdf
- Доротюк, Валентина Іванівна (orcid.org/0000-0002-4485-3991 <http://orcid.org/0000-0002-4485-3991>) (2019) The Essence of Competence: the Psychological Component Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи, 1 (22). pp. 91-100. ISSN 2413-4139