The Image of an Ukrainian Lecturer at the Turn of the 20th – 21st Centuries: Experience Historical of the Beginning of the Transformation of the Educational System
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/719476/
http://archive.ws-conference.com/world-science/ 10.31435/rsglobal_ws/31012020/6902 |
|
Title |
The Image of an Ukrainian Lecturer at the Turn of the 20th – 21st Centuries: Experience Historical of the Beginning of the Transformation of the Educational System
Імідж українського викладача на межі ХХ - ХХІ століть: досвід історії початку трансформації освітньої системи Имидж украинского преподавателя на рубеже ХХ - ХХI веков: опыт истории начала трансформации образовательной системы |
|
Creator |
Rostoka, Marina Lvovna
Cherevychnyi, Gennadii Semenovich |
|
Subject |
001.9 Dissemination of ideas
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
The article unveils the teaching penalty against the background of the transformation of the higher education system of Ukraine at the end of the twentieth century - at the beginning of the twenty-first century, an attempt is made to present a holistic view of it from the point of view of the emotional and psychological state, motivation, and assessment of its consciousness. Information is also provided on external factors that have a direct impact on the effectiveness of the teaching environment. Its general quantitative and qualitative characteristics are also provided. It is concluded that the image of the Ukrainian teacher in the indicated period was determined by the state characteristic of a transitional society with the inertia of the manifestations of post-Soviet consciousness. This, in turn, determined their value series and motivation, which still often gravitated to the paradigm of the past. It turned out to be a permanent support group for the transformation of the higher education system - young teachers as natural carriers of innovation.
Стаття оприлюднює викладацьке покарання на тлі трансформації системи вищої освіти України наприкінці ХХ століття - на початку ХХІ століття, робиться спроба представити цілісний погляд з точки зору емоційно-психологічного стану, мотивації та оцінки свідомості педагогів. Також надається інформація про зовнішні фактори, що мають безпосередній вплив на ефективність навчального середовища. Наводяться також його загальні кількісні та якісні характеристики. Зроблено висновок, що образ українського викладача (вчителя) у зазначений період визначався державою, характерною для перехідного суспільства з інерцією проявів пострадянської свідомості. Це, у свою чергу, визначило ціннісний ряд та мотивацію, які все ще часто тяжіли у педагогів до парадигми минулого. Як виявилося постійною групою підтримки трансформацій системи вищої освіти є молоді педагоги (викладачі, вчителі) як природні носії інновацій. В статье раскрывается наказание преподаванием на фоне трансформации системы высшего образования Украины в конце ХХ века - в начале XXI века, авторы попытались представить целостный взгляд на нее с точки зрения эмоционально-психологического состояния, мотивации и оценки сознания преподавателя. Также предоставляется информация о внешних факторах, которые напрямую влияют на эффективность учебной среды. Её общие количественные и качественные характеристики также предоставляются. Сделан вывод о том, что образ украинского преподавателя (учителя) в указанный период определяется государственной характеристикой переходного общества с инерцией проявлений постсоветского сознания. Это, в свою очередь, определило его ценностные ряды и мотивацию, которая все еще часто тяготеет к парадигме прошлого. как оказалось, постоянной группой поддержки преобразования системы высшего образования являются молодые педагоги как естественные носители инноваций. |
|
Publisher |
RS Global Sp. z O.O.
|
|
Date |
2020
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/719476/2/20woid%20science1%2853%29%20-%202rostoka.pdf
- Rostoka, Marina Lvovna (orcid.org/0000-0002-1891-5482 <http://orcid.org/0000-0002-1891-5482>) and Cherevychnyi, Gennadii Semenovich (orcid.org/0000-0001-9094-8732 <http://orcid.org/0000-0001-9094-8732>) (2020) The Image of an Ukrainian Lecturer at the Turn of the 20th – 21st Centuries: Experience Historical of the Beginning of the Transformation of the Educational System World Science, 2 (1). pp. 34-39. ISSN 2413-1032 10.31435/rsglobal_ws/31012020/6902 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.31435/rsglobal_ws/31012020/6902
|
|