Record Details

Атракція як феномен міжособистісного спілкування

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719590/
 
Title Атракція як феномен міжособистісного спілкування
Attraction as a phenomenon of interpersonal communication
Atrakcje jako zjawisko komunikacji interpersonalnej
 
Creator Коваленко, Олена Григорівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті проаналізовано особливості атракції як феномена міжособистісного спілкування. Проаналізовано наукові підходи до розуміння поняття атракції. Її розглядають як емоційне відношення та феномен взаємодії. Це специфічне емоційне відношення, що зумовлює привабливість однієї людини для іншої; установка на іншу людину. Атракція є значимою у педагогічному аспекті. Проаналізовано теорії атракції (схожості, взаємодоповнюваності, підкріплення, соціального обміну тощо). Визначено рівні атракції (симпатія, дружба, любов, антипатія, ненависть, близькість тощо).
The features of attraction as a phenomenon of interpersonal communication are analyzed in the article. Scientific approaches to understanding the concept of attraction are analyzed. It is regarded as an emotional attitude and a phenomenon of interaction. It is a specific emotional relationship that makes one person attractive to another; attitude on another person. The attraction is significant in the pedagogical aspect. Theories of attraction (similarity, complementarity, reinforcement, social exchange, etc.) are analyzed. The levels of attraction (sympathy, friendship, love, antipathy, hate, intimacy, etc.) are determined.
W artykule przeanalizowano cechy atrakcji jako zjawiska komunikacji interpersonalnej. Analizowane są naukowe podejścia do rozumienia pojęcia atrakcji. Uważa się to za postawę emocjonalną i zjawisko interakcji. Jest to szczególny związek emocjonalny, który sprawia, że ​​jedna osoba jest atrakcyjna dla drugiej; instalacja na innej osobie. Atrakcja jest znacząca pod względem pedagogicznym. Teorie atrakcji są analizowane (podobieństwo, komplementarność, wzmocnienie, wymiana społeczna itp.). Poziomy atrakcji (sympatia, przyjaźń, miłość, antypatia, nienawiść, intymność itp.) są określone.
 
Publisher Iнститут психології імені Г.С.Костюка
 
Date 2007
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719590/1/kovalenko_removed.pdf
- Коваленко, Олена Григорівна (orcid.org/0000-0001-5395-2329 <http://orcid.org/0000-0001-5395-2329>) (2007) Attraction as a phenomenon of interpersonal communication Applied psychology and social work, 2 (95). pp. 44-47. ISSN 2307-5880