Foreign experience of professional education standardization
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/719569/
10.24919/2308-4863.1/26.195855 |
|
Title |
Foreign experience of professional education standardization
Зарубіжний досвід стандартизації професійної освіти |
|
Creator |
Каленський, А.А.
|
|
Subject |
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
|
|
Description |
На основі результатів аналізу педагогічної літератури, нормативних актів у галузі зарубіжного досвіду стандартизації професійної освіти визначено, що є чотири моделі інституційного регулювання системи кваліфікацій: державне централізоване регулювання; корпоративне регулювання, що базується на багатосторонньому соціальному діалозі та незалежних агентствах; децентралізоване мінімальне регулювання, що базується на самостійності різноманітних учасників та їхній ініціативі і відповідальності і властиве країнам з ліберальним устроєм ринкової економіки і трудових відносин; регулювання, що базується на стратегічній співпраці між урядовими інституціями і роботодавцями, спрямоване на досягнення цілей швидкого економічного розвитку певних галузей або національної економіки. Незважаючи на різні моделі стандартизації професійної освіти в країнах, Європейський Союз визначає стра- тегії розвитку освіти та її направленість на інноваційну модернізацію. Відповідно до визначення Європейської рамки кваліфікацій кваліфікація – це «формальний результат процесу оцінки й офіційного визнання результатів навчання, що отримується в разі, коли компетентний орган вважає, що особа досягла результатів навчання, котрі відповідають установленим стандартам». Кваліфікація підтверджується офіційними документами, такими як диплом, атестат або свідоцтво про присвоєння кваліфікації. В основі лежать норми та вимоги, що регулюють присудження кваліфікації. Норми – це кваліфікаційні стандарти: професійні стандарти описують вимоги до працівників; освітні стандарти, які можуть визначати передбачуваний результат процесу навчання; кваліфікаційні стандарти, що можуть описувати предмет оцінки, критерії виконання, методи оцінки, склад комісії, що має право на присвоєння кваліфікації. Based on the results of pedagogical literature analysis, normative acts in the field of foreign experience standardization vocational education it is determined that there are four models qualification system of institutional regulation: state centralized regulation, which is peculiar to the countries of Western, Southern and Eastern Europe; corporate regulation, based on multilateral social dialogue and independent agencies, which is inherent in English-speaking countries with a liberal market economy and labor relations; decentralized minimum regulation based on the independence of the various actors and their initiative and responsibility; regulation based on strategic cooperation between governmental institutions and employers, aimed at achieving the rapid economic development goals of certain sectors or the national economy, typical of so-called developing economies. Despite different standardization models of vocational education in countries, the European Union defines strategies for the development of education and its focus on innovative modernization. According to the definition European Qualifications Framework, a qualification is a “formal the process result of assessment and formal recognition of learning outcomes, obtained when the competent authority considers that a person has achieved training results that meet the set standards”. Qualification is supported by official documents such as diploma, certificate or certificate of qualification. The basis is the rules and requirements governing the award of qualifications. Standards are qualification standards: professional standards describe the requirements for employees; educational standards that can determine the intended outcome of the learning process; qualification standards that can describe the subject of assessment, performance criteria, methods of assessment, composition of the commission that has the right to qualify. |
|
Publisher |
—
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка» |
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/719569/1/195855-436523-2-PB.pdf
- Каленський, А.А. (orcid.org/0000-0001-9034-5042 <http://orcid.org/0000-0001-9034-5042>) (2019) Foreign experience of professional education standardization Актуальні питання гуманітарних наук, 1 (26). pp. 169-173. ISSN 2308-4863 10.24919/2308-4863.1/26.195855 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.24919/2308-4863.1/26.195855
|
|