Оновлення змісту методичної підготовки майбутніх учителів української мови і літератури до реалізації компетентнісного підходу
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/719603/
|
|
Title |
Оновлення змісту методичної підготовки майбутніх учителів української мови і літератури до реалізації компетентнісного підходу
Updating the content of the methodological training of future Ukrainian language and literature teachers for the implementation of the competency-based approach |
|
Creator |
Горошкіна, Олена Миколаївна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті схарактеризовано змістовий аспект методичної підготовки майбутніх учителів української мови і літератури до реалізації компетентнісного підходу. Обґрунтовано необхідність оновлення змісту дисципліни «Методика навчання української мови», що забезпечує основу методичної підготовки студентів. З’ясовано, що до вишівських методик доцільно ввести базові поняття компетентнісного підходу: «компетенція», «компетентність», «предметна компетентність», «ключові компетентності» тощо. Відзначено необхідність розроблення психодидактичних засад формування ключових і предметних компетентностей суб’єктів освітнього процесу з огляду на психологізацію сучасного освітнього процесу. Схарактеризовано психодидактичні принципи, що увиразнюють суть особистісно орієнтованого навчання, компетентнісного й діяльнісного підходів. Акцентовано на необхідності ознайомлення майбутніх учителів-словесників з відомостями про особливості взаємозв’язку процесів цілевизначення, цілеспрямованості і цілереалізації, сутнісними характеристиками цілевизначення уроку української мови. Доведено доцільність ознайомлення майбутніх учителів із методами, спрямованими на розвиток в учнів здібностей мислити, формування в них ключових і предметної компетентностей. Виокремлено змістову й діяльнісну мету компетентнісно орієнтованого уроку української мови. The article describes the substantive aspect of the methodological preparation of future teachers of Ukrainian language and literature for the implementation of the competence approach. The necessity of updating the content of the discipline «Methods of teaching Ukrainian language» which provides the basis for methodological preparation of students is substantiated. It has been found out that it is advisable to introduce the basic concepts of competency approach in the higher education methods: «competence», «substantive competence», «key competences », etc. The necessity of developing psycho-didactic bases of formation of key and substantive competences of subjects of educational process with regard to psychologization of modern educational process is noted. Briefly described principles such as: motivational support of the educational process; value orientation; activation of cognitive activity of students; directing education to comprehensive and harmonious development; personality activity; individualization; organic unity of the person, speech and learning process. The psycho-didactic principles that characterize the essence of personally oriented learning, competence and activity approaches are characterized. Emphasis is placed on the need to familiarize future vocabulary teachers with information about the peculiarities of the interrelationship of purposefulness, purposefulness and goal realization, the essential characteristics of purposefulness of the lesson of the Ukrainian language. It is proved expedient to acquaint future teachers with methods aimed at developing students' thinking skills, formation of key and subject competences. The content and activity goal of a competently oriented lesson of Ukrainian are distinguished. |
|
Publisher |
Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/719603/1/%E2%84%964%2C%20%2867%29%20%D0%93%D0%A0%D0%A3%D0%94%D0%95%D0%9D%D0%AC%202019%20%281%29.pdf
- Горошкіна, Олена Миколаївна (orcid.org/0000-0002-0378-888X <http://orcid.org/0000-0002-0378-888X>) (2019) Updating the content of the methodological training of future Ukrainian language and literature teachers for the implementation of the competency-based approach Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки, 4 (67). pp. 51-56. ISSN 2518-7813 |
|