Record Details

Оновлення змісту методичної підготовки майбутніх учителів української мови і літератури до реалізації компетентнісного підходу

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719603/
 
Title Оновлення змісту методичної підготовки майбутніх учителів української мови і літератури до реалізації компетентнісного підходу
Updating the content of the methodological training of future Ukrainian language and literature teachers for the implementation of the competency-based approach
 
Creator Горошкіна, Олена Миколаївна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті схарактеризовано змістовий аспект методичної підготовки майбутніх учителів української мови і літератури до реалізації компетентнісного підходу. Обґрунтовано необхідність оновлення змісту дисципліни «Методика навчання української мови», що забезпечує основу методичної підготовки студентів. З’ясовано, що до вишівських методик доцільно ввести базові поняття компетентнісного
підходу: «компетенція», «компетентність», «предметна компетентність», «ключові компетентності» тощо. Відзначено необхідність розроблення психодидактичних засад формування ключових і предметних компетентностей суб’єктів освітнього процесу з огляду на психологізацію сучасного освітнього
процесу. Схарактеризовано психодидактичні принципи, що увиразнюють суть особистісно орієнтованого навчання, компетентнісного й діяльнісного підходів. Акцентовано на необхідності ознайомлення майбутніх учителів-словесників з відомостями про особливості взаємозв’язку процесів цілевизначення, цілеспрямованості і цілереалізації, сутнісними характеристиками цілевизначення уроку української мови.
Доведено доцільність ознайомлення майбутніх учителів із методами, спрямованими на розвиток в учнів здібностей мислити, формування в них ключових і предметної компетентностей. Виокремлено змістову й діяльнісну мету компетентнісно орієнтованого уроку української мови.
The article describes the substantive aspect of the methodological preparation of future teachers of Ukrainian
language and literature for the implementation of the competence approach. The necessity of updating the
content of the discipline «Methods of teaching Ukrainian language» which provides the basis for methodological
preparation of students is substantiated. It has been found out that it is advisable to introduce the basic concepts
of competency approach in the higher education methods: «competence», «substantive competence», «key competences
», etc. The necessity of developing psycho-didactic bases of formation of key and substantive competences of
subjects of educational process with regard to psychologization of modern educational process is noted.
Briefly described principles such as: motivational support of the educational process; value orientation; activation
of cognitive activity of students; directing education to comprehensive and harmonious development; personality
activity; individualization; organic unity of the person, speech and learning process.
The psycho-didactic principles that characterize the essence of personally oriented learning, competence and
activity approaches are characterized. Emphasis is placed on the need to familiarize future vocabulary teachers
with information about the peculiarities of the interrelationship of purposefulness, purposefulness and goal realization, the essential characteristics of purposefulness of the lesson of the Ukrainian language. It is proved expedient to acquaint future teachers with methods aimed at developing students' thinking skills, formation of key and
subject competences. The content and activity goal of a competently oriented lesson of Ukrainian are distinguished.
 
Publisher Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719603/1/%E2%84%964%2C%20%2867%29%20%D0%93%D0%A0%D0%A3%D0%94%D0%95%D0%9D%D0%AC%202019%20%281%29.pdf
- Горошкіна, Олена Миколаївна (orcid.org/0000-0002-0378-888X <http://orcid.org/0000-0002-0378-888X>) (2019) Updating the content of the methodological training of future Ukrainian language and literature teachers for the implementation of the competency-based approach Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки, 4 (67). pp. 51-56. ISSN 2518-7813