Record Details

Цифрова компетентність вчителя: міжнародні тенденції та рамки

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719492/
http://npd.roippo.org.ua/index.php/NPD/article/view/66
10.37026/2520-6427-2019-100-4-52-55
 
Title Цифрова компетентність вчителя: міжнародні тенденції та рамки
Цифровая компетентность учителя: международные тенденции и рамки
Digital competence of teacher: international tendencies and frameworks
 
Creator Овчарук, О.В.
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розглянуто міжнародні тенденції та стратегічні документи з питань розвитку цифрової компетентності, що використовуються у системі післядипломної освіти вчителя зарубіжжя. Охарактеризовано Рамку цифрової компетентності для громадян (DigComp) та Рамку цифрової компетентності для освітян (DigCompEdu), розроблених Європейським об’єднаним дослідницьким центром. Розкрито основні складові цих рамок. Подано визначення цифрової компетентності та надано опис галузей цифрової компетентності.
В статье рассмотрены международные тенденции и стратегические документы по развитию цифровой компетентности, которые используются в системе последипломного образования учителя за рубежом. Охарактеризованы Рамка цифровой компетентности для граждан (DigComp) и Рамка цифровой компетентности для педагогов (DigCompEdu), разработанных Европейским объединенным исследовательским центром. Раскрыты основные составляющие этих рамок. Дано определение цифровой компетентности и представлено описание отраслей цифровой компетентности.
The article examines international trends and strategic documents on the development of the digital competence of teachers in the system of in-service teacher training. The Digital Competence Framework for Citizens (DigComp) and the Digital Competence Framework for Educators (DigCompEdu), developed by the European Joint Research Center, are characterized. The main components of these frameworks are revealed. The definition of digital competence is provided as well as a description of the areas of digital competence. The main trends of the use of the Digital Competence Framework by the curriculum developers and by the educational practitioners are revealed. It aimed to be a tool to improve citizens’ digital competence, to help policy-makers to formulate policies that support digital competence building, and to plan education and training initiatives to improve digital competence of specific target groups.
The author states that such characteristics as a critical thinking, media literacy and communication skills, defined by DigComp and DigCompEdu are some of the requirements to navigate the increasingly complex world. The digital skills, next to literacy, mathematics and science are the basis for lifelong learning.
Taking into account the requirements of the world we live in today the educational authorities need to provide more support to teachers, trainers and educational staff for their digital competence development. In the article the author characterizes the main spheres of the digital competency which are crucially important for them not only to apply in the real life but also to build their teaching process effective and innovative. The European Digital Competence Framework for Citizens (DigComp) offers a tool to improve citizens’ digital competence in the fields of education and training, and employment. DigComp also provides a common language on how to identify and describe the key areas of digital competence and thus offers a common reference at European level.
 
Publisher Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719492/1/%D0%A6%D0%B8%D1%84%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C%20%D0%B2%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8F%20-%20%D0%BC%D1%96%D0%B6%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D1%96%20%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97%20%D1%82%D0%B0%20%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%BA%D0%B8.pdf
- Овчарук, О.В. (orcid.org/0000-0001-7634-7922 <http://orcid.org/0000-0001-7634-7922>) (2019) Digital competence of teacher: international tendencies and frameworks Нова педагогічна думка, 4 (100). pp. 52-55. ISSN 2520-6427
10.37026/2520-6427-2019-100-4-52-55
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.37026/2520-6427-2019-100-4-52-55