Record Details

Модель інформаційно-освітнього середовища розвитку громадянської компетентності вчителя на основі підходів Ради Європи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719491/
 
Title Модель інформаційно-освітнього середовища розвитку громадянської компетентності вчителя на основі підходів Ради Європи
Моделт развития информационно-образовательной среды развития гражданской компетентности учителя на основе подходов Совера Европы
Model of informational and educational environment of teachers' civic competence on the basis of the Council of Europe approaches
 
Creator Овчарук, О.В.
Гриценчук, О.О.
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Стаття присвячена опису моделі розвитку громадянської компетентності вчителя в засобами інформаційно-освітнього середовища. Проаналізовано документи Ради Європи та узагальнено основні підходи щодо розвитку громадянської та цифрової (інформаційно-комунікаційної) компетентності вчителя. Описано модель ІОС як засобу розвитку громадянської компетентності вчителя та викладено загальні результати її експериментальної перевірки у контрольній та експериментальній групах. Особлива увага приділена ставленню вчителів, керівників шкіл та методистів системи післядипломної педагогічної освіти до використання засобів інформаційно-комунікаційних технологій та створенню ІОС у закладах освіти, а також використання можливостей системи післядипломної освіти у викладанні громадянської освіти у школах. Окреслено перспективи подальших експериментальних та порівняльно-педагогічних досліджень.
Статья посвящена описанию модели развития гражданской компетентности учителя в средствами информационно-образовательной среды. Проанализированы документы Совета Европы и обобщены основные подходы к развитию гражданской и цифровой (информационно-коммуникационной) компетентности учителя. Описана модель ИОС для развития гражданской компетентности учителя и изложены общие результаты ее экспериментальной проверки в контрольной и экспериментальной группах. Особое внимание уделено отношению учителей, руководителей школ и методистов системы последипломного педагогического образования к использованию средств информационно-коммуникационных технологий и созданию КОУС в учебных заведениях, а также использованию возможностей системы последипломного образования в преподавании гражданского образования в школах. Определены перспективы дальнейших экспериментальных и сравнительно-педагогических исследований.
The article is devoted to description of the model for the development of teacher’s civic competence in an information learning environment (CBLE). The documents of the Council of Europe and other international organizations are analyzed and the main approaches to the development of civiс and digital (information and communication) teacher’s competence are summarized. The Digital Competence Framework for Citizens (DigComp 2.0.) was used for the elaboration of the approaches to the development of the computer based teaching environment for teachers and for the proposals to the Ukrainian specialists. The model for the development of teacher’s civic competence with the use of ICT instruments is presented and the main results of its experimental verification in the control and experimental groups are presented. The main elements of the model are: the content, the activities, the technologies. This model was elaborated and tested in 2018-2019, in particular, in the framework of the trainings for teachers, and workshops: "Digital competence of teachers 2018-2019, Kyiv" conducted in the Institute of Information Technologies and Learning Tools of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine together with the Institute of Modernization of the Content of Education, as well as on the workshops for the New Ukrainian School curricula developers in the Ministry of Education and the National Academy of Educational Sciences of Ukraine (2018), and series of activities for regional in-service teacher training institutions (Rivne, Kyiv, Poltava). The criteria for the evaluation the level of teachers’ civic competence were developed: cognitive (knowledge), value and motivation (motivation, attitude, and values), activity and reflection (activity and feedback using ICT). Particular attention is paid to the attitude of teachers, school heads and methodologists of the in-service teacher training system regarding the use of information and communication technology (ICT) tools and the creation of the information learning environment in educational institutions, as well as to the possibilities of in-service teacher training system regarding the delivering of the civic education process for the teachers. Prospects for further experimental and comparative pedagogical research are outlined.
 
Publisher РВВ ЦДПУ ім. В.Винниченка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719491/1/%D0%9C%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D1%8C%20%D1%96%D0%BD%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%BE%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%B0%20%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BA%D1%83%20%D0%B3%D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D0%B4%D1%8F%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97%20%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20%D0%B2%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8F%20%D0%BD%D0%B0%20%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D1%96%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%D0%BE%D0%B4%D1%96%D0%B2%20%D0%A0%D0%B0%D0%B4%D0%B8%20%D0%84%D0%B2%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B8.pdf
- Овчарук, О.В. (orcid.org/0000-0001-7634-792 <http://orcid.org/0000-0001-7634-792>) and Гриценчук, О.О. (orcid.org/0000-0003-3173-7649 <http://orcid.org/0000-0003-3173-7649>) (2019) Model of informational and educational environment of teachers' civic competence on the basis of the Council of Europe approaches Academic Notes. Series: Pedagogical Sciences (183). pp. 129-134. ISSN 2415-7988