Record Details

Використання комп'ютерних моделей під час індивідуальної роботи учнів з фізики

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719466/
https://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/publ/2-1-0-575
10.31110/2413-1571-2019-022-4-018
 
Title Використання комп'ютерних моделей під час індивідуальної роботи учнів з фізики
Use of computer models during individual work of physical students
Использование компьютерных моделей в индивидуальной работе учащихся по физике
 
Creator Слободяник, О.В.
 
Subject 004.94 Simulation
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description Формулювання проблеми. Аналіз результатів зовнішнього незалежного оцінювання за останні роки з дисциплін природничо-математичного циклу, зокрема з фізики, показав, що система навчання потребує кардинальних змін. Переосмислення вимагає не тільки методика викладання природничо-математичних дисциплін, а й засоби, методи та форми навчання. Основним завданням нашого дослідження була перевірка ефективності використання комп’ютерних моделей (на прикладі Phet симуляцій) під час індивідуальної роботи з фізики.
Матеріали і методи. У процесі дослідження використовувались методи аналізу педагогічної, методичної літератури і дисертаційних досліджень; здійснювалося узагальнення результатів вітчизняного і зарубіжного досвіду щодо використання комп’ютерних моделей на уроках дисциплін природничо-математичного циклу. Апробовано систему індивідуальних завдань з використанням комп’ютерних моделей з фізики. Використано методи порівняльного аналізу успішності учнів.
Результати. Проаналізувавши педагогічний досвід з використання комп’ютерних моделей на заняттях природничо-математичного циклу можемо зробити висновок, що учні краще сприймають та засвоюють інформацію, якщо її подача підсилена візуальною картинкою. Зазначено, що динамічні комп’ютерні моделі є корисними для перевірки виконання домашнього завдання, під час пояснення нового та закріплення вивченого матеріалу, як домашнє завдання чи для самостійної індивідуальної роботи та особливу роль вони відіграють під час демонстраційного експерименту або лабораторного практикуму. Особливої актуальності набувають моделі, коли реальний фізичний експеримент неможливий. Наведено приклади індивідуальних завдань, які розділені на три рівні складності. При послідовному їх виконанні учні засвоюють матеріал поступово від найпростішого до найскладнішого, не втрачаючи логічний ланцюжок. Виконання таких завдань сприяє кращому засвоєнню теоретичного матеріалу. Акцентується увага на тому, що при виконанні таких завдань учні спочатку формулюють гіпотезу, а потім перевіряють її на комп’ютерній моделі.
Висновки. В ході дослідження виявлено, що використання комп’ютерних моделей, як засобів навчання на уроках фізики та в позаурочний час має беззаперечно позитивний вплив на процес навчання та рівень розвитку пізнавальної активності учнів. Проте, варто дотримуватися балансу між реальним та комп’ютерним (віртуальним) експериментом. Доведено ефективність використання комп’ютерних моделей в індивідуальній роботі учнів з фізики.
Formulation of the problem. The analysis of the results of external independent evaluation in recent years from the disciplines of the natural and mathematical cycle, in particular in physics, showed that the system of education needs dramatic changes. Rethinking requires not only the methodology of teaching natural sciences and mathematics, but also the means, methods and forms of teaching. The main objective of our study was to test the effectiveness of using computer models (such as Phet simulations) when working individually in physics.
Materials and methods. Methods of analysis of pedagogical, methodological literature and dissertation research were used in the research process; the results of domestic and foreign experience on the use of computer models in the lessons of the disciplines of natural science were summarized. The system of individual tasks using computer models in physics was tested. Methods of comparative analysis of student performance were used.
Results. Having analyzed the pedagogical experience of using computer models in the science and mathematics cycle, we can conclude that students are better able to perceive and absorb information if its presentation is enhanced by the visual picture. Dynamic computer models have been found to be useful for checking homework, explaining new and consolidating learned material, as homework, or for individual work, and play a special role during a demonstration experiment or lab. Particularly relevant are models where real physical experimentation is not possible. Examples of individual tasks are divided into three levels of difficulty. In the sequential implementation of the students learn the material gradually from the simplest to the most complex, without losing the logical chain. Performing such tasks contributes to a better assimilation of theoretical material. Attention is drawn to the fact that when performing these tasks, students first formulate a hypothesis and then test it on a computer model.
Conclusions. The study found that the use of computer models as a means of teaching physics lessons and afternoons has an undeniably positive impact on the learning process and the level of students' cognitive activity. However, it is important to keep a balance between the real and the computer (virtual) experiment. The efficiency of using computer models in the individual work of physics students is proved.
Формулировка проблемы. Анализ результатов внешнего независимого оценивания за последние годы по дисциплинам естественно-математического цикла, в частности по физике, показал, что система обучения требует кардинальных изменений. Переосмысления требует не только методика преподавания естественно-математических дисциплин, но и средства, методы и формы обучения. Основной задачей нашего исследования была проверка эффективности использования компьютерных моделей (на примере Phet симуляций) во время индивидуальной работы по физике.

Материалы и методы. В процессе исследования использовались методы анализа педагогической, методической литературы и диссертационных исследований; осуществлялось обобщение результатов отечественного и зарубежного опыта использования компьютерных моделей на уроках дисциплин естественно-математического цыкла. Апробирована система индивидуальных заданий с использованием компьютерных моделей по физике. Использованы методы сравнительного анализа успеваемости учащихся.

Результаты. Проанализировав педагогический опыт по использованию компьютерных моделей на занятиях естественно-математического цикла, можем сделать вывод, что учащиеся лучше воспринимают и усваивают информацию, если ее подача усиленная визуальной картинкой. Отмечено, что динамические компьютерные модели полезны для проверки выполнения домашнего задания, во время объяснения нового и закрепления изученного материала, в качестве домашнего задания или для самостоятельной индивидуальной работы и особую роль они играют во время демонстрационного эксперимента или лабораторного практикума. Особую актуальность приобретают модели, когда реальный физический эксперимент невозможен.Приведены примеры индивидуальных задач, которые разделены на три уровня сложности. При последовательном их выполнении учащиеся усваивают материал постепенно от простого к сложному, не теряя логическую цепочку. Выполнение таких задач способствует лучшему усвоению теоретического материала. Акцентируется внимание на том, что при выполнении таких задач ученики сначала формулируют гипотезу, а затем проверяют ее на компьютерной модели.

Выводы. В ходе исследования выявлено, что использование компьютерных моделей, как средств обучения на уроках физики и во внеурочное время имеет беспрекословно положительное влияние на процесс обучения и уровень развития познавательной активности учащихся. Однако, стоит соблюдать баланс между реальным и компьютерным (виртуальным) экспериментом. Доказана эффективность использования компьютерных моделей в индивидуальной работе учащихся по физике.
 
Publisher СумДПУ ім. А.С. Макаренка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719466/1/2019_4-22-Slobodyanyk_FMO.pdf
- Слободяник, О.В. (orcid.org/0000-0003-3504-2684 <http://orcid.org/0000-0003-3504-2684>) (2019) Use of computer models during individual work of physical students Фізико-математична освіта, 4 (22). pp. 116-123. ISSN 2413-158Х
10.31110/2413-1571-2019-022-4-018
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.31110/2413-1571-2019-022-4-018