Record Details

ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ЗАСІБ САМООРГАНІЗАЦІЇ СУБ’ЄКТІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ЗАСІБ САМООРГАНІЗАЦІЇ СУБ’ЄКТІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS A MEANS FOR THE EDUCATIONAL PROCESS ACTORS’ SELF-ORGANIZATION
ИНФОРМАЦИОННО-КОМУНИКАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ КАК СРЕДСТВО САМООРГАНИЗАЦИИ СУБЪЕКТОВ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА
 
Creator Myronchuk, Nataliia M.
 
Subject information and communication technologies
self-organization in professional activity
master students
информационно-коммуникационные технологии
самоорганизация в профессиональной деятельности
магистрант
інформаційно-комунікаційні технології
самоорганізація у професійній діяльності
магістрант
 
Description У статті представлено дидактичний потенціал засобів інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у підготовці майбутніх викладачів вищої школи до самоорганізації в професійній діяльності. Зазначено, що інформаційні інструменти в освітньому процесі використовуються для пошуку інформації, передачі знань, забезпечення зворотного зв’язку, організації дистанційної роботи, як способи представлення інформації. Обґрунтовано сутнісний потенціал ІКТ у підвищенні рівня самоорганізації магістрантів та викладачів (широкий доступ до інформаційних ресурсів; спрощення процесів комунікації та обміну інформацією; можливість використання електронних органайзерів; збереження інформації). Названо ознаки непродуктивного впливу ІКТ на професійне здоров’я і самоорганізацію особистості (даремні витрати часу; згубний вплив на психічне і фізичне здоров’я, заміна реального спілкування віртуальним, некритичне прочитання швидкодоступної інформації). Вказано принципи організації навчання магістрантів спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки»: оптимальності навчання, взаємозв’язку з професійною діяльністю, пріоритетності самостійної роботи, забезпечення зворотного зв’язку, рефлексивності процесу навчання, раціоналізації навчальної діяльності. Зазначено, що ІКТ надають змогу здійснення системної групової, діалогової, індивідуально-консультативної взаємодії суб’єктів навчання, виконують функції керування часом, планування та організації діяльності. Названо види самоорганізаційної діяльності магістрантів із застосуванням ІКТ: самодіагностика рівня самоорганізації; планування діяльності; виконання завдань навчальної діяльності; презентування результатів роботи; самопрезентування; упорядкування особистої документації та робочої зони; самоконтроль, саморегуляція. Показано окремі види роботи магістрантів під час вивчення навчальної дисципліни «Основи самоорганізації у професійній діяльності»: складання планів, програм професійного саморозвитку; розподіл часу; розробка організаційно-методичного портфоліо; створення органайзерів, картотек; упорядкування робочої зони. Здійснено моніторинг рівня самоорганізації студентів магістратури внаслідок вивчення навчальної дисципліни.
The article presents the didactic potential of information and communication technologies (ICTs) in preparing prospective teachers of higher education institutions for self-organization in professional activities. It is noted that information tools in the education process are used for searching information, transferring knowledge, providing feedback, organizing distance work and presenting information. The essential potential of ICTs for increasing of the level of self-organization of master students and teachers (wide access to information resources; simplification of communication and information exchange processes; the possibility of using electronic organizers; preservation of information) is substantiated. Signs of unproductive effects of ICTs on professional health and self-organization of personality (useless loss of time, disastrous impact on mental and physical health and the replacement of real communication with virtual one, non-critical reading of quick access information) are indicated. The article specifies the principles of organization of training for master students of specialty 011 "Educational, pedagogical sciences", namely the appropriateness of training, the connection with professional activity, the priority of independent work, feedback provision, the learning process reflexivity, educational activities arrangement. It is noted that ICTs provide the implementation of systemic group, dialogic, individual and consultative interaction between educational actors, as well as they perform functions of time management, planning and activities organization. The types of self-organization of master student’s activities with the use of ICTs are named: self-diagnosis of self-organization level; activity planning; educational tasks performance; work results presentation; self-presentation; personal documentation and work area arrangement; self-control, self-regulation. Some types of students work during studying Fundamentals of Self-Organization in Professional Activity course are shown: preparation of plans and programmes for professional self-development; time management; development of organizational and methodological portfolio; creation of organizers and card files; working area arrangement. As a result of studying the course master students’ level of self-organization has been monitored.
В статье представлен дидактический потенциал средств информационно- коммуникационных технологий (ИКТ) в подготовке будущих преподавателей высшей школы к самоорганизации в профессиональной деятельности. Указано, что информационные инструменты в образовательном процессе используются с целью поиска информации, передачи знаний, обеспечения обратной связи, организации дистанционной работы, как способы предоставления информации. Обоснован сущностный потенциал ИКТ в повышении уровня самоорганизации магистрантов и преподавателей (широкий доступ к информационным ресурсам; упрощение процессов коммуникации и обмена информацией; возможность использования электронных органайзеров; сохранение информации). Названы признаки непродуктивного влияния ИКТ на профессиональное здоровье и самоорганизацию личности (бесполезное использование времени, губительное влияние на психическое и физическое здоровье, замена реального общения виртуальным, некритическое прочтение быстродоступной информации). Указаны принципы организации обучения магистрантов специальности 011 «Образовательные, педагогические науки»: оптимальности обучения; взаимосвязи с профессиональной деятельностью; приоритетности самостоятельной работы; обеспечение обратной связи; рефлексивности процесса обучения; рационализации учебной деятельности. Указано, что ИКТ дают возможность совершения системного группового, диалогового, индивидуально-консультативного взаимодействия субъектов обучения, исполняют функции руководства временем, планирования и организации деятельности. Названы виды самоорганизационной деятельности магистрантов с использованием ИКТ: самодиагностика уровня самоорганизации; планирование деятельности; исполнение заданий учебной деятельности; презентация результатов работы; самопрезентация; упорядочение личной документации и рабочей зоны; самоконтроль, саморегуляция. Показаны некоторые виды работ магистрантов в процессе изучения учебного курса «Основы самоорганизации в профессиональной деятельности»: составление планов, программ профессионального развития; распределение времени; разработка организационно-методического портфолио; создание органайзеров, картотек; упорядочение рабочей зоны. Проведен мониторинг уровня самоорганизации студентов магистратуры в результате изучения учебного курса.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Date 2020-02-24
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2537
10.33407/itlt.v75i1.2537
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 75 No 1 (2020); 202-211
Информационные технологии и средства обучения; Том 75 № 1 (2020); 202-211
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 75 № 1 (2020); 202-211
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 75 ##issue.no## 1 (2020); 202-211
2076-8184
10.33407/itlt.v75i1
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2537/1629