Record Details

Психодіагностичні методики для дітей із порушеннями зору: адаптація та модифікація

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719286/
 
Title Психодіагностичні методики для дітей із порушеннями зору: адаптація та модифікація
Psychodiagnostic methods for children with visual disorders: adaptation and modification
Психодиагностические методики для детей с нарушениями зрения: адаптация и модификация
 
Creator Костенко, Т.М.
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Висвітлено проблему діагностики дітей із порушеннями зору, що пов'язана зі специфікою підготовки діагностичного матеріалу індивідуально для кожної дитини залежно від зорового діагнозу. Визначено важливе значення адаптації (модифікації) діагностичного матеріалу в контексті якісного та ефективного навчання дітей із порушеннями зору як у спеціальних закладах так і загальноосвітніх з інклюзивною формою навчання. Проаналізовано стан діючих, стан розроблення та адаптації (модифікації) діагностичних методик в закладах освіти на сьогодні. Піднято питання розроблення єдиного переліку діагностичних методик обстеження дітей з різною патологією зору з відповідними вимогами та рекомендаціями. Запропоновано вимоги до стимульного матеріалу методик, до організації і проведення обстеження дітей із порушеннями зору, представлено пам'ятку особливостей зорового приймання при порушеннях зору, яку можна використовувати не лише при проведенні діагностики, а й під час написання висновків та рекомендацій.
Nowadays modern psychodiagnostic of children with special educational needs actively implemented in inclusive resource centers where a comprehensive psychological and pedagogical assessment of the child's development is the end result of the assessment process and determines the further optimal educational route of the child, including blind and visual impaired. However, the psychodiagnostic of children with visual impairments require special (adapted/modified) techniques that allow children to be examined taking into account visual deprivation. The issue concerning the problem of diagnosing children with visual impairments, which is related to the specificity of preparing the diagnostic material individually for each child, depending on the visual diagnosis is highlighted. The importance of adaptation (modification) of the diagnostic material in the context of qualitative and effective education of children with visual impairments in both specialized institutions and general educational institutions with an inclusive form of study is outlined. The author analyzes the state of existing, state of development and adaptation (modification) of diagnostic methods in educational institutions at this stage. The author raises the issue of the development of the only list of diagnostic methods of examination children with different pathology of vision with appropriate requirements and recommendations. Requirements are given for the stimulating material of the methods, for the organization and examination children with visual impairment, the features of visual acceptance for visual impairment are presented, which can be used not only in diagnostics but also in writing conclusions and recommendations.
Освещена проблема диагностики детей с нарушениями зрения, что связанную со спецификой подготовки диагностического материала индивидуально для каждого ребенка в зависимости от зрительного диагноза. Определены важное значение адаптации (модификации) диагностического материала в контексте качественного и эффективного обучения детей с нарушениями зрения как в специальных заведениях так и общеобразовательных с инклюзивным форме обучения. Проанализировано состояние действующих, состояние разработки и адаптации (модификации) диагностических методик в учебных заведениях на данном этапе. Поднят вопрос разработки единого перечня диагностических методик обследования детей с различной патологией зрения с соответствующими требованиями и рекомендациями. Предложено требования к стимульного материала методик, к организации и проведению обследования детей с нарушениями зрения, представлены памятник особенностей зрительного приема при нарушениях зрения, которую можно использовать не только при проведении диагностики, но и при написании выводов и рекомендаций.
 
Publisher "Педагогічна преса"
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719286/1/%D0%9A%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%964%202019.pdf
- Костенко, Т.М. (orcid.org/0000-0002-4976-1236 <http://orcid.org/0000-0002-4976-1236>) (2019) Psychodiagnostic methods for children with visual disorders: adaptation and modification Особлива дитина: навчання і виховання, 4 (92). pp. 60-67. ISSN 2312-2781