Record Details

Навчальні проєкти в курсі фізики гімназії та їх реалізація засобами сучасного підручника як складник методики компетентнісно орієнтованого навчання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719284/
http://ipvid.org.ua/products/2019_2/article.php
 
Title Навчальні проєкти в курсі фізики гімназії та їх реалізація засобами сучасного підручника як складник методики компетентнісно орієнтованого навчання
Educational projects in the high school physics course and their implementation by means of a modern textbook as a component of competence-based education
 
Creator Головко, Микола Васильович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description У статті актуалізується проблема розроблення методики проєктної діяльності учнів у процесі вивчення базового курсу фізики. Виконання навчальних проєктів учнями гімназії розглядається як дієвий засіб формування ключових компетентностей. Обґрунтовується, що сучасний підручник фізики як стрижневий елемент системи навчально-методичного забезпечення освітнього процесу з фізики, має стати ефективним засобом організації проєктної діяльності учнів, зокрема, за рахунок розширення його дидактичних функцій. Описано методичні особливості використання підручника фізики для здобувачів рівня базової освіти щодо підтримки їх проєктної діяльності. За результатами аналізу сучасних підручників фізики для учнів 7-9 класів зроблено висновок, що методичний апарат більшості з них орієнтований на залучення учнів до виконання навчальних проєктів. Зокрема, вони містять орієнтовні теми навчальних проєктів та короткі рекомендації для учнів щодо їх виконання, організації пошуку навчальної інформації, створення презентації проєкту, використання додаткової літератури та інтернет-ресурсів. Запропоновано напрями вдосконалення підручника фізики як складника методичної системи компетентнісно орієнтованого навчання учнів гімназії.
The article focuses on the problem of developing a methodology for pupils’ project activities in the process of studying the basic course of physics. The implementation of educational projects by pupils of gymnasium is considered as an effective tool for the formation of key competences. It is emphasized that the implementation of educational tasks with the elements of the project activity provides for using the textbook by the pupils, along with additional literature, electronic educational facilities, educational media products, organizing the Internet search, searching in electronic databases and data banks as well. In this case, the crucial information and communication competence is formed. It is justified that the modern physics textbook is a pivotal element of the system of educational and methodological support of the educational process in physics, and thereby it could be an effective means of organizing the project activity of pupils. It was concluded that as to the results of the analysis of modern physics textbooks for pupils of grades 7-9, the methodological apparatus of most of them is aimed at attracting pupils to the implementation of educational projects. In particular, they contain indicative topics for educational projects and short recommendations for pupils how to implement it, organization of training information search, project presentation creation, using of additional literature and Internet resources. It is determined that physics textbooks for the applicants of basic education have the appropriate didactic potential to provide the organizational stage of the project activity. Pupils can familiarize themselves with the peculiarities of work on the educational project, its main stages and peculiarities of synthesis and presentation of the results. The materials presented in them play a motivational role, stimulating pupils to start the study. It is noted that the textbook is not the only educational and methodological source for the pupil and teacher in providing the research activities in the study of physics. It is advisable to use electronic educational resources and reference retrieval systems. In this context, it is promising to use the technology of QR-codes in modern textbooks, which enables pupils to use electronic educational resources directly in the course of work with the textbook.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719284/1/%D0%93%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%BE_%D0%9F%D0%A1%D0%9F_2019_23.pdf
- Головко, Микола Васильович (orcid.org/0000-0002-8634-591X <http://orcid.org/0000-0002-8634-591X>) (2019) Educational projects in the high school physics course and their implementation by means of a modern textbook as a component of competence-based education Problems of a Modern Textbook (23). pp. 56-67. ISSN 2411-1309