Record Details

Теоретичні засади візуалізації змісту підручників з історії для старшої школи у контексті компетентнісного навчання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719416/
http://ipvid.org.ua/products/2019_2/article.php
 
Title Теоретичні засади візуалізації змісту підручників з історії для старшої школи у контексті компетентнісного навчання
Теоретические основы визуализации содержания учебников по истории для старших классов в контексте компетентностного обучения
Theoretical fundamentals of visualization of historical textbook contents for high school in the context of competence-oriented education
 
Creator Малієнко, Юлія Борисівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
93/94 History
 
Description У статті розкрито нові підходи до візуалізації змісту підручників, підкреслено, що надання ілюстративному матеріалу статусу історичного джерела стає однією з передумов створення нового покоління навчальної літератури з історії. Автором визначено поняття когнітивна візуалізація, виокремлено її функції у контексті компетентнісного навчання історії.
Вибір саме цих об’єктів дослідження обумовлено необхідністю функціональних змін у структурі підручника щодо посилення ролі наочності: від звичайного ілюстрування – до важливої джерелознавчої одиниці його змісту. Автором зроблено висновок про недостатнє висвітлення у науково-методичній літературі питань використання наочності як історичного джерела у змісті підручників для старшої школи.
В статье раскрыты новые подходы к визуализации содержания учебников, подчеркнуто, что предоставление иллюстративного материала статуса исторического источника становится одной из предпосылок создания нового поколения учебной литературы по истории. Автором определено понятие когнитивная визуализация, выделены ее функции в контексте компетентностного обучения истории.
Выбор именно этих объектов исследования обусловлен необходимостью функциональных изменений в структуре учебника по усилению роли наглядности: от обычного иллюстрирования - к важной источниковедческой единицы его содержания. Автором сделан вывод о недостаточном освещении в научно-методической литературе вопросов использования наглядности как исторического источника в содержании учебников для старшей школы.
The article presents new approaches to visualization of the content of textbooks, emphasizing that providing illustrative material with the status of a historical source is one of the prerequisites for the creation of a new generation of educational literature on history. The author defines the concept of cognitive visualization in the context of competence-based teaching of history, its features and functions are distinguished.
The choice of these objects of study is due to the need of functional changes in the structure of the textbook to enhance the role of illustration: from the simple image - to an important source unit of its contents. The author concludes that the issue of using visualization as a historical source in the contents of textbooks for high school is not covered in the scientific and methodological literature.
In our opinion, cognitive visualization is a teaching method that is based on recognizing an illustration as a source of historical information and a way of getting to know it. Thus, there is a shift in emphasis from the illustrative functions of visualization to cognitive. That is why cognitive visualization optimizes learning, performs motivational-reflexive functions, develops all the components of substantive historical competence, and the actual visualization goes from the usual illustration - to an important source unit of the textbook contents.
Various visual sources, which present in the textbooks a certain period of history make it possible for high school students to understand its peculiarities, people’s intentions, specifics of economic, political, social, and cultural development. Among the various types of visualization, the most common are: text photos (photos of documents, newspapers, laws, universals, proclamations, etc.), individual, collective, historical events, etc.; illustrations of paintings, posters, caricatures; graphics; maps, charts.
At present, visualization as a pedagogical concept accumulates the latest scientific achievements, adapting them to the needs of modern historical education.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719416/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9C%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%94%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%9F%D0%A1%D0%9F%202019%20%D0%92%D0%B8%D0%BF.%2023.pdf
- Малієнко, Юлія Борисівна (orcid.org/0000-0002-7124-8236 <http://orcid.org/0000-0002-7124-8236>) (2019) Theoretical fundamentals of visualization of historical textbook contents for high school in the context of competence-oriented education Проблеми сучасного підручника (23). pp. 149-161. ISSN 2411-1309