Record Details

Дослідження особливостей професійних мотивів керівників закладів загальної середньої освіти до саморегуляції в професійній діяльності

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719238/
http://www.apsijournal.com/index.php/psyjournal/issue/view/32
 
Title Дослідження особливостей професійних мотивів керівників закладів загальної середньої освіти до саморегуляції в професійній діяльності
Research on the peculiarities of general secondary school heads’ professional motives to self - regulation in professional work
 
Creator Москальов, Максим Володимирович
Москальова, А.С.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У статті подано результати емпіричного дослідження особливостей професійних мотивів керівників закладів загальної середньої освіти до саморегуляції в професійній діяльності. Досліджено професійні мотиви керівників закладів загальної середньої освіти загалом та особливості професійних мотивів керівників закладів загальної середньої освіти до саморегуляції в професійній діяльності, зокрема. У процесі проведеного емпіричного дослідження було виявлено декілька груп мотивів, які надали можливість визначити ієрархію значущості професійних мотивів та їх складових у діяльності керівників закладів загальної середньої освіти, а саме: професійні мотиви, мотиви особистісного та професійного самовдосконалення, соціальні мотиви, прагматичні мотиви, престижні мотиви. Встановлено відмінності особливостей саморегуляції серед професійних мотивів керівників закладів середньої освіти залежно від статі і віку.
Виявлено, що проблема саморегуляції особистості пов’язана з психологічною здатністю особистості бути продуктивною, діяльнісною і активною в умовах трансформаційних змін у суспільстві. Вважається, що основними характеристиками суб’єктної активності є творчий характер, здатність змінювати навколишній світ, що особливо важливо в контексті вивчення особистісної саморегуляції як чинника ефективності професійної діяльності. Особливо це важливо в питанні забезпечення підвищення компетентності управлінської діяльності особистості керівника, зокрема керівника закладу загальної середньої освіти.
Вивчено загальний рівня стилю саморегуляції за результатами методики «Стиль саморегуляції поведінки» управлінців, що впливає на характер їх професійної діяльності. Констатовано, що тільки близько третини досліджуваних керівників закладів загальної середньої освіти мають високий рівень сформованості загального стилю саморегуляції, що загалом негативно може позначитися на їхню професійну діяльність
Presents the results of an empirical study of the peculiarities of the professional motives of the secondary education institutions’ heads to self-regulation in professional activity. The professional motives of the secondary education institutions’ heads in general and the peculiarities of professional motives of the secondary education institutions’ heads to self-regulation in professional activity, in particular, are investigated. In the course of the empirical research several groups of motives were identified, which made it possible to determine the hierarchy of the importance of professional motives and their components in the activity of the secondary education institutions’ heads, namely: professional motives, motives of personal and professional self-improvement, social motives, pragmatic motives, prestigious motives. The peculiarities of self-regulation among the professional motives of the secondary education institutions' heads, depending on gender and age, are determined. It was revealed that the problem of self-regulation of personality is connected with the psychological ability of the individual to be productive, energetic and active in the conditions of transformational changes in society. It is believed that the main characteristic of subjective activity is the creative nature, the ability to change the world around, which is especially important in the context of studying the personal self-regulation as a factor in the effectiveness of professional activity. This is especially important in the matter of ensuring the enhancement of the competence of the managerial activities of the head’s personality, in particular, of the secondary education institution’s head.
The general level of style of self-regulation according to the results of the methodology "Style of self-regulation of behavior" of managers is studied, which influences the nature of their professional activity. It was found out that only about one third of the surveyed of the secondary education institutions' heads have a high level of formation of the general style of self-regulation, which in general may adversely affect their professional activity
 
Publisher Інститут психології ім. Г.С. Костюка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719238/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_23.12.19%20_%D0%9C%D0%BE%D1%81%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%90.%20%D0%9C%D0%BE%D1%81%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BE%D0%B2%20%D0%9C.pdf
- Москальов, Максим Володимирович (orcid.org/0000-0002-3213-9635 <http://orcid.org/0000-0002-3213-9635>) and Москальова, А.С. (orcid.org/0000-0003-0213-0434 <http://orcid.org/0000-0003-0213-0434>) (2019) Research on the peculiarities of general secondary school heads’ professional motives to self - regulation in professional work Психологічний часопис, 12 (5). ISSN 2414-0023