Record Details

Організація навчально-виховного процесу в спеціальній школі (школі-інтернаті) у 1991-2000 рр.

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719259/
 
Title Організація навчально-виховного процесу в спеціальній школі (школі-інтернаті) у 1991-2000 рр.
Organization of educational process in a special school (boarding school) in 1991-2000.
 
Creator Шевченко, Світлана Миколаївна
 
Subject 37.09 Organization of instruction
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Доведено, що при проведенні уроків з трудового навчання класи поділялися на групи. Комплектування груп за видами праці здійснювалися з урахуванням особливостей психофізичного розвитку учнів та рекомендацій
лікарів. Таким чином, освіта досліджуваних шкіл (1991–2000) декларувалася на рівності здобуття знань, умінь і навичок; забезпеченні дітей з особливими потребами спеціальною навчальною літературою, дотриманні педагогічних та санітарно-гігієнічних вимог з урахуванням індивідуальних особливостей учнів, урахуванні особливостей психофізичного розвитку учнів під час комплектування груп за видами праці (трудове навчання); створенні можливості на вступ до професійно-технічних і закладах вищої освіти, зокрема створенні передумов для подолання порушень психофізичного розвитку.
It has been proved that classes were divided into groups when conducting lessons in labor training. Manning groups by types of work was carried out taking into account the peculiarities of psychophysical development of students and recommendations doctors. Thus, the education of the studied schools (1991–2000) was declared equal to the acquisition of knowledge, skills and competences; provision of special educational literature for children with special needs, compliance with pedagogical and sanitary requirements, taking into account the individual characteristics of students, taking into account the peculiarities of psychophysical development of students when completing groups by types of work (labor training); creating opportunities for entry into vocational and higher education institutions, including the creation of prerequisites for overcoming disorders of psychophysical development.
 
Publisher Умань: ВПЦ «Візаві»
 
Date 2019
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719259/1/%D0%B7%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%A3%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%8C2019-190-192.pdf
- Шевченко, Світлана Миколаївна (orcid.org/0000-0002-0432-8893 <http://orcid.org/0000-0002-0432-8893>) (2019) Organization of educational process in a special school (boarding school) in 1991-2000. In: Development of social work and special education: realities, experience, perspectives: materials of the All-Ukrainian scientific-practical conference (December 11-12, 2019, Uman) Умань: ВПЦ «Візаві», м. Умань, Україна, pp. 190-192.