Record Details

Профілізація загальної середньої освіти в контексті ідей НУШ

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719258/
http://mr.dspu.edu.ua/publication.html
 
Title Профілізація загальної середньої освіти в контексті ідей НУШ
Profiling of general secondary education in the context of NUSH ideas
 
Creator Загородня, Алла Анатоліївна
 
Subject 33 Economics. Economic science
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті висвітлюються питання організації профільного навчання в системі загальної середньої освіти в умовах впровадження НУШ. Висвітлено стратегічні завдання реформування ланки загальної середньої освіти у відповідності до ідей НУШ. Розкрито сутність поняття “профільне навчання” згідно до визначення Національної доктрини розвитку освіти в Україні на 2012 – 2021 рр. Визначено мету та завдання профільного навчання. Окреслено принципи на яких ґрунтується профільне навчання. Розкрито типи профілізації змісту навчання в закладах загальної середньої освіти. Проаналізовано навчальні плани сучасних закладів загальної середньої освіти України. Охарактеризовано зміст інваріантного (базового) та варіативного компонентів освіти. Окреслено цикли навчання нової профільної середньої школи Згідно до “Концепції Нової Української школи” (2016 р.).
The problem of formation the professional culture of the future managers is analyzed in the article. The
essence of the concepts: “innovation process”, “educational innovation”, ’educational innovation process” from the point of view of different scientific approaches is revealed. The author defines the concept “educational innovation”, which is considered as a complex, purposeful process of implementation, assimilation, use and dissemination in the educational activity of new ideas, orders, customs, methods, techniques, technologies, mechanisms, systems, structures, phenomena, etc., for the purpose ensuring its stability, improving efficiency and development in market conditions. The urgency of the problem of formation of professional culture of the future manager is investigated. Educational innovations are categorized, which give an opportunity to understand the depth of their role, tasks and functions in the organization of educational activities. Among which are innovations by level of innovation change, distinguishing eight ranks (orders) of innovations; by the degree of radicality of novelty (basic innovations, innovations that improve (modify), pseudo-innovations). The classification of educational innovations is given, such as: innovation process, innovative product, innovative service. Emphasis is placed on the importance of step-by-step introduction of innovation into the professional training of managers. The signs by which innovations are grouped (by: environment, place of application, focus) are identified. A model of an innovative process is proposed, covering six stages (introduction, diffusion (distribution) and modernization). The features of the educational process are highlighted, among which the focus is on its cyclicality, which corresponds to the concept of “life cycle” of innovations.
 
Publisher Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719258/1/%D0%90%D0%BB%D0%BB%D0%B0%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%2010_177_2019-126-130.pdf
- Загородня, Алла Анатоліївна (orcid.org/0000-0003-2418-1670 <http://orcid.org/0000-0003-2418-1670>) (2019) Profiling of general secondary education in the context of NUSH ideas Youth and the market, 10 (177). pp. 126-130. ISSN 2308-4634