Record Details

Ksztalcenie ustawiczne w kontekscie rozwoju zawodowego w szczegölnoscinauczycieli

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719232/
 
Title Ksztalcenie ustawiczne w kontekscie rozwoju zawodowego w szczegölnoscinauczycieli
Lifelong learning in the context of career development in particular referring to teachers
Безперервне навчання в контексті професійного розвитку вчителів
 
Creator Лук’янова, Лариса Борисівна
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
374 Education and training out of school. Further education
 
Description Niniejszy artykuł poświęcony jest problemowi kształcenia ustawicznego, humanistyczny sens, który polega, przede wszystkim, na usunięciu widocznych sprzeczności. Autor pokazuje jak bardzo istotną rolę na współczesnym etapie rozwoju społeczeństwa odgrywa oświata przez cale życie oraz edukacja dorosłych jako jej istotny składnik. Opisano szereg czynników, wskazujących na humanistyczną rolę tej dziedziny oświaty, a mianowicie: świadomość przynależności do światowej wspólnoty, stworzenie możliwości adaptacji do gwałtownych zmian we współczesnym społeczeństwie, wzrost roli jednostki, jej zainteresowań i osobistych możliwości.
W artykule zaprezentowano również to jak w ostatnich latach zmieniło się podejście do funkcji kształcenia ustawicznego w kontekście rozwoju zawodowego, w tym zawodu nauczyciela.
Pokazano, że modyfikacje w sferze kształcenia ustawicznego są bezpośrednio związane z procesami, mającymi miejsce w socjalno-ekonomicznym oraz politycznym życiu społeczeństwa,
a jednocześnie mają charakter tendencji. Są to: transformacja i rozszerzenie pola treściowego oświaty, zmiana samej koncepcji edukacji dorosłych z przygotowania funkcjonalno-zawodowego na rozwój jednostki, ewoluowanie wiedzy w wartościowe źródło wiedzy społeczeństwa informacyjnego, konceptualna tendencja ustawicznego kształcenia dorosłych.
This article is devoted to the problem of lifelong learning, in the humanistic sense, which is based on the removal of visible conflict. The author shows the fact that education plays very important role in the modern stage of development of society, both in lifelong and adult education as its essential component. A number of factors indicating the humanistic role in this field of education have been described, namely: awareness of belonging to the world community, creating opportunities of adaption to rapid changes in contemporary society, increased role of the individual, personal interests and capabilities.
The article also presents how in recent years the approach has changed to the function of lifelong learning in the context of professional development in the teaching profession. It has shown that modifications in the field of lifelong learning are directly related to the processes taking place in the socio-economic and political life of society, and at the same time set trends. These are: the transformation and expansion of the content of education, changing the concept of adult education with the preparation of functional and professional individual development in the
evolution of knowledge as a valuable source of knowledge of the information society, and the conceptual trend of adult lifelong education.
Ця стаття присвячена проблемі навчання протягом усього життя, в гуманістичному розумінні, яка ґрунтується на усуненні видимого конфлікту. Автор показує той факт, що освіта відіграє дуже важливу роль на сучасному етапі розвитку суспільства, як у навчанні протягом усього життя, так і в освіті дорослих як його важливий компонент. Описано ряд факторів, що вказують на гуманістичну роль у цій галузі освіти, а саме: усвідомлення приналежності до світової спільноти, створення можливості адаптації до швидких змін у сучасному суспільстві, підвищення ролі особистості, особисті інтереси та можливості.
У статті також представлено, як за останні роки змінився підхід до функції навчання протягом усього життя в контексті професійного розвитку вчителю. Він показав, що модифікації в галузі навчання протягом усього життя безпосередньо пов'язані з процесами, що відбуваються в соціально-економічному та політичному житті суспільства, і одночасно встановлюють тенденції. Це: трансформація та розширення змісту освіти, зміна концепції освіти дорослих із підготовкою функціонального та професійного розвитку особистості в еволюції знань як цінного джерела знань інформаційного суспільства та концептуальної тенденції дорослих навчання протягом усього життя.
 
Publisher Kujawska Szkoła Wyższa We Włocławku
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719232/1/tmp1DA1.pdf
- Лук’янова, Лариса Борисівна (2016) Lifelong learning in the context of career development in particular referring to teachers Scientific notebooks KSW (43). pp. 133-143. ISSN 2543-585X