Record Details

A competently directed textbook of the ukrainian language as a means of formation of value system of the lyceum students

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719244/
http://uej.undip.org.ua/products/2019/article3.php
 
Title A competently directed textbook of the ukrainian language as a means of formation of value system of the lyceum students
Компетентнісно спрямований підручник української мови як засіб формування ціннісних орієнтацій учнів ліцею
 
Creator Novosolova, Valentіna
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
81 Linguistics and languages
 
Description Авторка статті привертає увагу до актуальних питань, пов’язаних із формуванням ціннісних орієнтацій, ієрархії цінностей у свідомості учнів ліцею. Ідеться про ті проблеми, що зумовлені модернізацією структури, змісту й організації освітнього процесу на засадах компетентнісного підходу, і визначають нові вимоги до створення навчальної книжки, докорінного удосконалення функціонального призначення підручника української мови. Відзначається, як поняття «ціннісні орієнтації» розглядають у соціолінгвістиці. Авторка характеризує стан різноаспектних наукових досліджень сучасної лінгводидактики, психології, філософії, вітчизняних і зарубіжних науковців з проблеми з’ясування суті понять «цінності», «ціннісні орієнтації», пошукові шляхів формування моральної сфери життя здобувачів освіти. Авторка презентує підручник «Українська мова» для 11 класу, який спрямований на формування передусім відповідальних громадян-патріотів, яким властиве ціннісне ставлення до себе, родини, суспільства, України, світу; громадян, які розуміють і приймають родинні, національні й загальнолюдські цінності. Обґрунтовано, що ефективному розвиткові моральної сфери життя здобувачів освіти, правильної ієрархії цінностей у свідомості їх сприяє процес розв’язування спеціально дібраних завдань, неперервність становлення в учнів ліцею предметної й ключових компетентностей, завдяки чому створюються оптимальні умови для засвоєння моральних цінностей, становлення особистісних якостей учнів, почуття відповідальності, духовності, емпатії, готовності до критичного входження в соціум. Стверджено, що мовленнєвий розвиток учня ліцею на уроці української мови буде максимально ефективним, якщо здійснюватиметься за умови ідентифікації з власним народом, урахування ціннісних пріоритетів, цілісного світосприймання, взаємозв’язку емотивної та формально-логічної сфер особистості.
The author draws attention to topical issues related to the formation of value orientations, the hierarchy of values in the minds of Lyceum students. These are the problems caused by the modernization of the structure, content and organization of the educational process on the basis of a competence approach, which create new requirements for the creation of a training book, a radical improvement of the functional purpose of the textbook of Ukrainian language. It is noted that the concept of "value orientation" is considered in sociolinguistics. The author describes the state of various scientific researches of modern linguistics, psychology, philosophy, domestic and foreign scientists on the problem of clarifying the concepts of "values", "value orientations", search for ways of forming the moral sphere of life of education seekers. The author presents a textbook "Ukrainian language" for the 11th grade, which aims at forming above all responsible citizens-patriots, who have a valuable attitude to themselves, to their family, society, Ukraine, the world; citizens who understand and accept family, national and universal values. It is substantiated that the effective development of the moral sphere of life of the education seekers, the correct hierarchy of values in their consciousness is facilitated by the process of solving specially selected tasks, the continuity of becoming a student of the subject and key competences, thus creating optimal conditions for assimilation of moral values, the acquisition of moral values, sense of responsibility, spirituality, empathy, readiness for critical entry into society. It has been argued that the speech development of a lyceum student in Ukrainian language lesson will be maximally effective if carried out on condition of identification with one's own people, taking into account value priorities, holistic perception, interconnection of emotional and formal-logical spheres of personality.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719244/1/A%20COMPETENTLY-DIRECTED%20TEXTBOOK%20OF%20UKRAINIAN%20LANGUAGE.pdf
- Novosolova, Valentіna (2019) A competently directed textbook of the ukrainian language as a means of formation of value system of the lyceum students Ukrainian Educational Journal, 4. pp. 128-134. ISSN 2411-1317