Розвиток освіти дорослих Угорщини (друга половина ХХ – початок ХХІ століття)
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/719208/
https://pedscience.sspu.edu.ua/?page_id=1326 |
|
Title |
Розвиток освіти дорослих Угорщини (друга половина ХХ – початок ХХІ століття)
Adult Education Development in Hungary (second half of XX - beginning of XXI сentury) |
|
Creator |
Годлевська, К.В.
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Метою дослідження є виявити особливості освіти дорослих в Угорщині на основі цілісного аналізу соціально-економічних, соціокультурних процесів її становлення і розвитку. Для досягнення поставленої мети використовувалися методи ретроспективного, порівняльного та системного аналізу. Розвиток системи освіти дорослих Угорщини аналізувався за такими критеріями: політика, управління, фінансування, залученість дорослого населення в освіту дорослих і якість. Виявлено такі особливості розвитку освіти дорослих в Угорщині: постійне удосконалення нормативно-правового забезпечення освіти дорослих, чітка мережа установ, що забезпечують контроль за освітою дорослих, різні шляхи фінансування і створення системи організацій для забезпечення якості.
The research aim is to identify adult education features in Hungary on the basis of an initial analysis of socio-economic, socio-cultural processes, its formation and development. To achieve this aim were used methods of retrospective, comparative and systematic analysis. The adult education system development in Hungary was analyzed according to the following criteria: policy, management, funding, adult involvement in adult education and quality. It was determined that the main aim of adult education in Hungary are: initial training, professional training, correction of violations, professional knowledge and competences development, increasing employment opportunities, lifelong learning. It was identified the following features of adult education development in Hungary: continuous improvement of the legislative regulations for adult education (Laws "On National Education" (1993), "On Adult Education" (2001), "On Adult Education" (2013), Resolution "Recovery Strategy on professional education and training programs for adults” (2019) etc.), a clear network of institutions providing control assurance for adult education (National Employment Service; Adult Education and Professional Training National Bureau; Adult Education and Professional Training Department), various ways of financing (individual, private, state) and creating a system of institutions for quality assurance (National Institute of Adult Education, Lifelong Learning Network University, Association for Continuing Education, Hungarian Society of National Secondary Schools). The further research prospects in exploring the possibilities of creative use the progressive ideas of Hungarian experience for adult education development in Ukraine at different levels. |
|
Publisher |
Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/719208/1/%D0%93%D0%BE%D0%B4%D0%BB%D0%B5%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_9%2C19%20%281%29.pdf
- Годлевська, К.В. (2019) Adult Education Development in Hungary (second half of XX - beginning of XXI сentury) Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 9 (93). pp. 12-22. ISSN 2312-5993 |
|