Record Details

Соціальні медіа як інструмент освіти для миру

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719155/
 
Title Соціальні медіа як інструмент освіти для миру
Social Media as a Tool of Education for Peace
Media społecznościowe jako narzędzie edukacji dla pokoju
 
Creator Годлевська, К.В.
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
314/316 Society
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Розкрито значення соціальних медіа як освітнього простору для виховання у дусі миру. Висвітлено результати аналізу того, як завдяки різноманітним соціальним медіа-платформам, таким як Facebook, Twitter, Instagram і LinkedIn, люди з усього світу отримали можливість взаємодіяти як зі своїми співвітчизниками, однодумцями, так із людьми з інших країн та їхніми думками. Виявлено, як соціальні медіа можуть сприяти миру шляхом діалогу між людьми різного етнічного, релігійного та політичного походження. Цей діалог
може змінити ставлення, сприйняття і заохотити до підвищення толерантності та взаєморозуміння між етнічними групами, які інакше не мали б можливості взаємодіяти між собою. Соціальні медіа дозволяють людям усіх верств суспільства висловлювати свої індивідуальні погляди. Саме тому це потужний інструмент, а робить він добро чи зло, залежить від кожного. Представлено, як соціальні медіа
впливають на конфлікти, політичну боротьбу та колективні дії на масовому рівні, зокрема анексію Криму та дії терористів ISIS. Сьогодні не можна розглядати жодний соціальний конфлікт без вивчення того, як учасники конфлікту використовують соціальні медіа та їх вплив на траєкторію конфліктів. Окреслено як соціальні медіа можуть бути інструментом вирішення конфліктів, коли інформація, яка подається, є надійною, враховує права людини і представляє різні погляди. Саме такі пости в соціальних мережах знижують вірогідність конфліктів і сприяють безпеці людини. Тому важливо, щоб люди ефективно використовували
ресурси, що надаються медіа, бібліотеками, архівами й іншими інформаційними службами. Зазначено, що медіаграмотність має важливе значення для довгострокового створення миру. Вона має бути складовою програм освіти для
миру, оскільки чіткий і критичний підхід до будь-якої інформації – це інструмент у боротьбі з хибними уявленнями, упередженнями та мовою ненависті.
The article reveals the importance of social media as an educational space of education for peace. Analyzed a various social media platforms such as Facebook, Twitter, Instagram and LinkedIn, where people from all over the world can to interact with their countrymen, like-minded people and people from other countries and their opinions. Identified, that social media can promote peace through dialogue between people of different ethnic, religious and political backgrounds. This dialogue can change attitudes, perceptions and encourage greater tolerance, and
understanding between ethnic groups that would not otherwise be able to interact. Social media allows people from all sections of society to express their individual
views. There is a powerful tool, and makes it good or evil depend on everyone. Presented how social media influencing conflicts, political struggles and collective
action on a massive scale, including the annexation of Crimea and the actions of ISIS terrorists. Today, no social conflict can be considered without examining how the
parties to the conflict use social media and their impact on the trajectory of the conflict. The article also illustrates how social media can be a tool for resolving
conflicts when providing information is reliable, respects human rights, and presents different views. Such posts in social networks reduce of conflicts and contribute to
human security. Therefore, it is important for people to make effective use of resources that provided by the media, libraries, archives and other information services. Media literacy is important for long-term peacebuilding and should be a part of peace education programs. Clear and critical approach to any information is a tool for combating misconceptions, prejudices and hate speech.
Zdefiniowano znaczenie mediów społecznościowych jako
przestrzeni edukacyjnej dla wychowania w zakresie pokoju. Przeprowadzono analizę w jaki sposób za pośrednictwem różnych platform mediów społecznościowych, takich jak
Facebook, Twitter, Instagram i LinkedIn, ludzie z całego świata mają możliwość współdziałać ze swoimi rodakami, osobami podobnie myślącymi oraz ludźmi z innych
krajów i mających inne zdanie. Odkryto w jaki sposób media społecznościowe mogą promować pokój poprzez dialog między ludźmi z różnych środowisk etnicznych, religijnych oraz politycznych. Dialog ten może zmienić stosunek, odbiór i zachęcić do większej tolerancji oraz wzajemnego zrozumienia między grupami etnicznymi, które w przeciwnym razie nie miałyby możliwości współdziałać między sobą. Media
społecznościowe umożliwiają ludziom ze wszystkich środowisk społeczeństwa wyrażać swoje indywidualne poglądy, co z kolei służy potężnym narzędziem dobra lub zła w zależności od osobowości. Przedstawiono w jaki sposób media społecznościowe wpływają na konflikty, walkę polityczną i zbiorowe działania na skalę masową, mianowicie na aneksję Krymu oraz działania terrorystów ISIS. Obecnie nie można
rozpatrywać żaden konflikt społeczny bez zbadania tego, w jaki sposób strony konfliktu wykorzystują media społecznościowe oraz wpływ na ich drogę do rozwiązania. Ukazano w jaki sposób media społecznościowe mogą stać się narzędziem rozwiązywania konfliktów, podczas gdy dostarczana informacja jest wiarygodna, respektuje prawa człowieka i przedstawia różne poglądy. Właśnie takie posty w sieciach społecznościowych zmniejszają prawdopodobieństwo konfliktów i przyczyniają się do bezpieczeństwa ludzi. Dlatego ważnym jest, żeby społeczeństwo efektywnie
korzystało z zasobów medialnych, bibliotek, archiwów oraz innych służb informacyjnych. Nadmienia się, że umiejętność korzystania z mediów ma ważne znaczenie dla długoterminowego budowania pokoju, który powinien być częścią programów edukacyjnych dla pokoju, ponieważ wyraźne i krytyczne podejście do wszelkich informacji jest narzędziem do walki z błędnym rozumieniem, uprzedzeniami
oraz językiem nienawiści.
 
Publisher ТОВ «Юрка Любченка»
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719155/1/%D0%93%D0%BE%D0%B4%D0%BB%D0%B5%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0-%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0%20%D0%B4%D0%BB%D1%8F%20%D0%BC%D0%B8%D1%80%D1%83.pdf
- Годлевська, К.В. (orcid.org/0000-0002-9263-243X <http://orcid.org/0000-0002-9263-243X>) (2019) Social Media as a Tool of Education for Peace Освіта для миру = Edukacja dla pokoju, 2. pp. 260-271.