Record Details

Музейна педагогіка в оптимізації культурно-освітнього процесу

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719166/
 
Title Музейна педагогіка в оптимізації культурно-освітнього процесу
Museum pedagogics in optimization of the cultural and educational process
 
Creator Філіпчук, Н.О.
 
Subject 001.32 Learned, scientific societies. Academies
001.89 Organization of science and scientific work
001.9 Dissemination of ideas
1 Philosophy. Psychology
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description У статті доведено, що місія музеїв полягає у підвищенні рівня знань, моральної, духовної вихованості, громадянськості суспільства, а також у державотворчих процесах є особливо значимою. Їхня відсутність, незатребуваність, невикористовуваність у певному соціокультурному середовищі дуже збіднюють його виховний, пізнавальний, творчий потенціал.
Визначено, що пріоритетним підходом державної культурної, науково-освітньої політики має стати ефективне використання музейної справи для суспільного блага. В освіті необхідне активне впровадження музейної педагогіки для удосконалення навчально-виховного процесу, долаючи негативну усталену практику відірваності культурного середовища від освітніх закладів.
Музейна педагогіка повинна опиратися на суспільно значущі цінності, які визначають поступ держави і українського народу. Вона стає реальністю, коли людина набуває статусу учасника музейної комунікації, а працівник установи, ввійшовши в контакт з людиною не може не бути водночас і культурологом,і педагогом, і психологом, оскільки він розпочав діяти в складній суспільній моделі комунікації – «людина-людина».
З’ясовано, що музейна педагогіка стає відігравати помітну роль в соціалізації суспільства, посилюючи виховний потенціал як музеєзнавства, так і освітньої сфери, утверджуючи себе як міждисциплінарна галузь наукових знань.
Музейна педагогіка потребує для удосконалення навчальної, просвітницької діяльності кафедр і науково-дослідних лабораторій, музейно-педагогічних та наукових центрів, які б стимулювали використання інноваційних педагогічних технологій із залученням музейних колекцій, обґрунтовували національний і зарубіжний досвід використання культурної музейної спадщини для виховання нації і зміцнення держави.
In the article it is proved that the mission of museums, which consists in building knowledge, moral, spiritual mannerliness, society citizenship together with the creation of the State, is particularly important. Their absence, lack demand, lack use in defined socio-cultural setting impoverish its educational, cognitive, creative potential greatly.
It is defined that a priority-based approach of the State cultural, scientific-educational policy should be the effective use of museum sciences for a public good. It is necessary actively introduce in education the museum pedagogics for the improvement of the educational process overcoming the existing negative practice of
cultural environment’s detachment from educational institutions.
The museum pedagogics should draw on socially significant values which determine the State and the Ukrainian people pace. It becomes a reality when a person has the participative status of the museum communication and an employed person coming in contact with individual can’t help being the cultural instructors and pedagogue and psychologist at the same time as he starts activity in the complex social communication model – «man-man».
It was found that the museum pedagogics is regaining prominence in society socialization increasing educational potential of the museology and the educational
field as well asserting itself as interdisciplinary branches of science.
For improving training, educational activity the museum pedagogics requires departments and research laboratories, museum-pedagogical and scientific centers which will promote the use of innovative pedagogical technologies with the involvement of museum collections and substantiate the national and foreign experience of the cultural museum heritage usage for the nation upbringing.
 
Publisher Вид-во СНУ ім. Даля
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719166/1/%D0%9C%D1%83%D0%B7%D0%B5%D0%B9%D0%BD%D0%B0%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D0%BA%D0%B0%202017.pdf
- Філіпчук, Н.О. (orcid.org/0000-0002-1023-923X <http://orcid.org/0000-0002-1023-923X>) (2017) Museum pedagogics in optimization of the cultural and educational process Духовність особистості: методологія, теорія і практика, 2 (77). pp. 266-273. ISSN 2220-6310