Рангова система експертного оцінювання показників зовнішнього моніторингу якості підвищення кваліфікації фахівців ПТО
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/718858/
http://www.innovpedagogy.od.ua/17-ukr |
|
Title |
Рангова система експертного оцінювання показників зовнішнього моніторингу якості підвищення кваліфікації фахівців ПТО
Ranking system of expert evaluation of external monitoring indicators of quality of professional development of specialists of vocational education |
|
Creator |
Денисова, Анастасія Володимирівна
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
374 Education and training out of school. Further education 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
У даній статті висвітлюється проблема застосування рангової системи експертного оцінювання показників зовнішнього моніторингу якості підвищення кваліфікації фахівців галузі професійної освіти. Розглянуто підходи вчених до визначення ролі моніторингу у закладах ППО. З’ясовано, що реалізація моніторингових дій потребує розроблення відповідних алгоритмів та процедур добору, аналізу показників якості підвищення кваліфікації, створення інформаційних систем та адекватного програмного забезпечення. Окреслено роль стейкхолдерів та з’ясовано, що залучення до процедури зовнішнього моніторингу якості підвищення кваліфікації фахівців надає можливість визначити вектори подальшого розвитку, збільшити інформаційну прозорість. Визначено, що прикладна значущість експертного оцінювання показників моніторингу якості підвищення кваліфікації пов’язана не тільки з потребою залучення фахівців відповідного профілю, але і в цілому з рішенням завдань безперервного удосконалення освітніх систем, орієнтованих на професійне та особистісне вдосконалення та розвиток фахівців, у тому числі галузі професійної освіти, адаптації до соціально-економічних умов держави, роботодавців та учасників освітнього процесу. Встановлено, доцільність застосування рангової системи при проведенні процедури експертного оцінювання показників зовнішнього моніторингу якості підвищення кваліфікації фахівців ПТО. Проведено ранжування означених показників та визначено ступені їх значущості методами суми рангів, медіан рангів, середніх оцінок, доведено, що інтегральний показник якості розраховується на основі індивідуальних бальних значень окремих показників. Представлено результати дослідженні показників якості освітньої діяльності на курсах підвищення кваліфікації у Білоцерківському інституті неперервної професійної освіти, визначено позитивну динаміку якості підвищення кваліфікації фахівців галузі ПТО у БІНПО. The article highlights the problem of using ranking system of expert evaluation of external monitoring indicators of quality of professional development of specialists in the field of vocational education. The approaches of scientists to defining the role of monitoring in institutions of postgraduate pedagogical education are considered. It is found that the implementation of monitoring activities needs the development of appropriate algorithms and selection procedures, the analysis of quality indicators of professional development, the creation of information systems and adequate software. The role of stakeholders is outlined and it is found that engaging in the external quality assurance monitoring process of specialists provides an opportunity to determine the vectors for further development and increase information transparency. It is determined that the applied importance of expert evaluation of the quality monitoring indicators of professional development is connected not only with the need to attract specialists of the relevant profile, but also in general with the decision of the problems of continuous improvement of educational systems, oriented to professional and personal improvement and development of specialists, professional education, adaptation to the socio-economic conditions of the state, employers and participants in the educational process. The expediency of using the ranking system in conducting the procedure of expert evaluation of indicators of external quality monitoring of professional development of specialists in the field of vocational education was determined. The ranking of the mentioned indicators is carried out and the degree of their significance is determined by the methods of the sum of ranks, median ranks, average rating is presented. The integral quality indicator is calculated on the basis of individual point’s values of individual indicators is proved. The results of the research of quality indicators of educational activity at the professional development courses in Bilotserkivsky Institute of Continuous Professional Education (BICPE) are presented. The positive dynamics of the quality of professional development of specialists in the field of vocational education in BICPE are determined. |
|
Publisher |
Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/718858/1/%D0%94%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20_%D1%96%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B0%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D0%BA%D0%B0.pdf
- Денисова, Анастасія Володимирівна (orcid.org/0000-0003-4014-9312 <http://orcid.org/0000-0003-4014-9312>) (2019) Ranking system of expert evaluation of external monitoring indicators of quality of professional development of specialists of vocational education Інноваційна педагогіка, 2 (17). pp. 138-142. ISSN 2663-6085 (Print); 2663-6093 (Online) |
|