Соціальна самоефективність педагогічних працівників як чинник психологічної безпеки освітнього середовища……
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/718640/
http://ispp.org.ua/wp-content/uploads/2019/11/Pnpz_2018_212.pdf |
|
Title |
Соціальна самоефективність педагогічних працівників як чинник психологічної безпеки освітнього середовища……
Social self efficiency of pedagogical employees as factor of psychological safety of the educational environment |
|
Creator |
Бондарчук, О.І.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
|
|
Description |
У статті висвітлено проблему соціальної самоефективності педагогічних працівників як чинника психологічної безпеки освітнього середовища. Визначено основні підходи до дослідження соціальної самоефективності освітян як їх внутрішнього переконання в наявності необхідних потенційних можливостей та рівня професійної компетентності для реалізації рольових очікувань всіх суб’єктів освітнього процесу в ситуаціях педагогічного й ділового спілкування. Окреслено основні ознаки психологічно безпечного освітнього середовища. Наведено результати емпіричного дослідження соціальної самоефективності педагогічних працівників і психологічної безпеки освітнього середовища, які свідчать про їх недостатній рівень для значної кількості досліджуваних. Натомість рівень соціальної фрустрованості цих освітян є доволі високим. Охарактеризовано гендерно- вікові та організаційно-професійні характеристики соціальної самоефективності педагогічних працівників. Констатовано, що вчителі чоловічої статі характеризуються вищою соціальною самоефективністю ніж жінки, хоча з віком такі відмінності нівелюються. Щодо посади педагогічних працівників й типу закладу освіти вищий рівень соціальної самоефективності виявлено у вчителів, які працюють у ліцеях / гімназіях ніж у звичайних школах, а також у керівників порівняно з учителями. Доведено припущення про соціальну самоефективність педагогічних працівників як вагомий чинник психологічної безпеки освітнього середовища. Констатовано, що чим більш самоефективними є вчителі, тим більш захищеними вони себе почувають, а рівень соціальної фрустрованості стає менше. Висвітлено соціально-психологічні умови сприяння розвитку соціальної самоефективності педагогічних працівників у процесі спеціально організованого соціально-психологічного навчання в умовах післядипломної освіти. The article deals with the problem of social self-efficacy of pedagogical employees as a factor of psychological safety of the educational environment. The basic approaches to the investigation of social self-efficacy of educators as their internal conviction in the presence of necessary potential capacities and level of professional competence for realization of role expectations of all subjects of educational process in situations of pedagogical and business communication are determined. The main features of a psychologically safe educational environment are outlined. The results of empirical research of social self-efficacy of pedagogical employees and psychological safety of the educational environment, which testify their insufficient level for a significant number of subjects, are presented. Instead, the level of social frustration of these educators is quite high. The gender-age and organizational-professional characteristics ofsocial self-efficacy of pedagogical employees are characterized. It has been stated that male teachers are characterized by higher social self-efficacy than women, although with age such differences are offset. Regarding the position of pedagogical workers and the type of institution of education, higher levels of social self-efficacy were found among teachers working in lyceums / gymnasiums than in ordinary schools, as well as in managers compared with teachers. The assumption of social self-efficacy of pedagogical workers as a significant factor of psychological safety of the educational environment is proved. It has been stated that the more effective teachers are, the more safety they feel, and the level of social frustration becomes less. The socio-psychological conditions of promoting the development of social self-efficacy of pedagogical employees in the process of specially organized socio-psychological training in postgraduate education are highlighted. |
|
Publisher |
КиМУ
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/718640/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%91%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D1%87%D1%83%D0%BA_25.11.2018.pdf
- Бондарчук, О.І. (orcid.org/0000-0003-3920-242X <http://orcid.org/0000-0003-3920-242X>) (2018) Social self efficiency of pedagogical employees as factor of psychological safety of the educational environment Collection of scientific articles of Kyiv International University and Institute of Social and Political Psychology of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Series: "Psychological Sciences: Problems and Achievements", 2 (12). pp. 5-24. |
|