Record Details

Моніторинг якості підвищення кваліфікації фахівців у галузі професійної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719141/
http://www.innovpedagogy.od.ua/19-3-ukr
 
Title Моніторинг якості підвищення кваліфікації фахівців у галузі професійної освіти
Monitoring the quality of professional development of specialists in the field of vocational education
 
Creator Денисова, Анастасія Володимирівна
 
Subject 374 Education and training out of school. Further education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті аналізується проблема організації та проведення моніторингових досліджень якості підвищення кваліфікації фахівців у галузі професійної (професійно-технічної) освіти. Визначено, актуальність впровадження заходів з постійного моніторингу й оцінки потреб (очікувань) споживачів освітніх послуг, забезпечення безперервної можливості здобуття якісної освіти на усіх її рівнях, прийняття управлінських рішень на основі компромісного варіанту взаємодії зі стейкхолдерами. Проведено аналіз поглядів вчених щодо моніторингу якості освіти як складової системи забезпечення якості, зокрема моніторингу якості підвищення кваліфікації. З’ясовано, що моніторингові дослідження дають можливість вирішувати актуальні завдання щодо вибудовування різнорівневих інформаційних систем; відстеження реального стану освітньої системи певного рівня та її складників або будь-якого процесу в освіті; комплексне й різноаспектне вивчення об’єктів; аналізу та прогнозування на даному підґрунті тенденції подальшого розвитку. Поставлено за мету визначити та описати етапи організації й проведення моніторингових досліджень якості підвищення кваліфікації фахівців у галузі П(ПТ)О. Визначено принципи, структуру та послідовність етапів відповідно технології організації та проведення моніторингового дослідження у галузі оцінювання якості освіти. Уточнено алгоритм здійснення моніторингових досліджень якості підвищення кваліфікації фахівців у галузі П(ПТ)О. Зокрема, розкривається сутність таких етапів, як цілепокладання і планування дослідження, добір інструментарію для проведення моніторингу, діяльнісний: проведення моніторингових досліджень, аналітичний, коригувально-інформативний. Підтверджено, доцільність означених досліджень у закладах системи післядипломної освіти для зростання якості підвищення кваліфікації фахівців й завоювання стійких позицій на ринку освітніх послуг.
The article analyzes the problem of organizing and carrying out monitoring research on the quality of professional development of specialists in the field of vocational education. It is determined that the relevance of implementation of measures for continuous monitoring and assessment of needs (expectations) of consumers of educational services, ensuring continuous opportunity to obtain quality education at all its levels, making management decisions based on a compromise option of interaction with stakeholders. An analysis of the views of scientists on monitoring the quality of education as a component of the quality assurance system, in particular, monitoring the quality of professional development. It is found out that monitoring researches allow solving actual problems on building of multilevel information systems; monitoring of the actual state of the educational system of a certain level and its constituents or any process in education; comprehensive and diverse study of objects; analysis and forecasting of this trend of further development. The aim is to define and describe the stages of organization and monitoring of the quality of professional development of specialists in the field of vocational education. The principles, structure and sequence of stages according to the technology of organization and carrying out of monitoring research in the field of quality of education are determined. Algorithm for carrying out monitoring researches on the quality of professional development of specialists in the field of vocational education has been clarified. In particular, it reveals the essence of such stages as goal setting and planning of the study, selection of monitoring tools, activities: conducting of research studies, analytical, corrective and informative. The expediency of the mentioned researches in the institutions of the postgraduate education system to increase the quality of professional development of specialists and to gain stable positions in the market of educational services is confirmed.
 
Publisher «Гельветика»
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719141/1/%D0%94%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%E2%84%96%2019.pdf
- Денисова, Анастасія Володимирівна (orcid.org/0000-0003-4014-9312 <http://orcid.org/0000-0003-4014-9312>) (2019) Monitoring the quality of professional development of specialists in the field of vocational education Інноваційна педагогіка, 3 (19). pp. 156-159. ISSN 2663-6085 (Print); 2663-6093 (Online)