Record Details

Науково-методичні підходи до реалізації змісту освіти учнів із порушеннями інтелектуального розвитку згідно концепції НУШ

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719150/
http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/42
 
Title Науково-методичні підходи до реалізації змісту освіти учнів із порушеннями інтелектуального розвитку згідно концепції НУШ
Scientific and methodical approaches to the implementation of pupils’ education content with intellectual disabilities according to the concept of NUS
 
Creator Чеботарьова, О. В.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Висвітлено основні науково-методичні підходи щодо розроблення та реалізації змісту Типової освітньої програми початкової освіти дітей із порушеннями інтелектуального розвитку для 1, 2 класів згідно з Концепцією Нової української школи. Обґрунтовано та представлено основну мету початкової освіти дітей із порушеннями інтелектуального розвитку, методичні підходи та принципи побудови програми, ключові компетентності та загальнонавчальні вміння, які закладено у її зміст програми. У програмі визначено відповідний зміст кожного навчального предмета чи інтегрованого курсу, вказано вимоги до конкретних очікуваних результатів навчання (предметно орієнтовані компетентності).
Охарактеризовано основні складові інтегрованих курсів, як сучасних освітніх тенденцій; структуру програми: орієнтовний зміст навчального матеріалу, предметно-орієнтовані компетентності, життєва компетентність, які інформують учителя щодо результатів сформованості в учнів пізнавальних та соціально-адаптивних здібностей відповідно до мети та змістового наповнення галузі. Представлено методичні основи реалізації освітніх галузей та інтегрованих курсів.
The article highlights the main scientific and methodological approaches to the development and implementation of the content of the Model educational program of primary education of children with intellectual disabilities for grades 1, 2 according to the Concept of the New Ukrainian School. The basic purpose of primary education of children with intellectual disabilities, methodological approaches and principles of program construction are substantiated and presented, key competences and general educational skills that are embedded in the content of the program are presented. The program defines the relevant content of each course or integrated course and specifies the requirements for specific expected learning outcomes (subject-oriented competences). The main components of integrated courses are described as current educational trends; structure of the program: content of the educational material,
subject-oriented competences, vital competences, which inform the teacher about the results of the formation of cognitive and social-adaptive abilities in the students in accordance with the purpose and content of the field. The methodological bases of realization of educational branches and integrated courses are presented.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719150/1/%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BE-%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%D0%BE%D0%B4%D0%B8%20%D0%B4%D0%BE%20%D1%80%D0%B5%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%20%D0%B7%D0%BC%D1%96%D1%81%D1%82%D1%83%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8%20%D1%83%D1%87%D0%BD%D1%96%D0%B2%20%D1%96%D0%B7%20%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%83%D1%88%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%D0%BC%D0%B8%20%D1%96%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BA%D1%83%20%D0%B7%D0%B3%D1%96%D0%B4%D0%BD%D0%BE%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%86%D0%B5%D0%BF%D1%86%D1%96%D1%97%20%D0%9D%D0%A3%D0%A8.pdf
- Чеботарьова, О. В. (orcid.org/0000-0002-4560-3708 <http://orcid.org/0000-0002-4560-3708>) (2019) Scientific and methodical approaches to the implementation of pupils’ education content with intellectual disabilities according to the concept of NUS Особлива дитина: навчання і виховання, 4 (93). pp. 68-76. ISSN 2312-2781