Record Details

Розвиток української музейної педагогіки у ХХ столітті: здобутки і втрати

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719143/
 
Title Розвиток української музейної педагогіки у ХХ столітті: здобутки і втрати
The development of Ukrainian museum pedagogy in the twentieth century: achievements and losses
 
Creator Філіпчук, Н.О.
 
Subject 02 Бібліотечна справа
1 Philosophy. Psychology
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
93/94 History
 
Description У статті охарактеризовано особливості розвитку української музейної педагогіки в умовах ідеологічного тиску радянської доби. Визначено пріоритети прогресивного поступу музейної справи в Україні на сучасному етапі у контексті утвердження національних цінностей. Охарактеризовано прогалини у розвитку музеєзнавства, музейної педагогіки в у часи української бездержавності. Доведено, що музейна політика ідеологічно хизувалася своїми «досягненнями» щодо культурної діяльності, примушуючи історію, мистецтво, науку, естетику служити не правді, а владі, догмам, які нічого спільного не мали з принципами культуровідповідності, природовідповідності, людиноцентризму, гуманізму. Цінності, які пропагувалися у
радянський період, виховні ідеали, що утверджувалися в тоталітарній державі, не мали нічого спільного із загальносвітовими ідейно-політичними, світоглядними
орієнтирами, що ґрунтувалися на принципах культуровідповідності, поваги до цінностей нації, держави, людини. Хоча музеї розглядалися як культурні і соціальнопедагогічні інституції, що виконували роль виховно-освітньої установ.
Доведено, що музейна педагогіка, музеєзнавство на сучасному етапі мають утверджувати ціннісну систему історично-культурних, національних, ідеологічних, загальнолюдських світоглядних переконань в суспільстві. У законодавчих документах, у наукових працях обґрунтовано єдиний універсальний погляд на значущість культурно-просвітницької, наукової, туристично-екскурсійних функцій музеїв України.
Культурозбережувальна, націєтворча функцію музеїв полягає у посередництві вихованні нації в дусі патріотичного, громадянського ставлення до Українського народу, рідної землі, Батьківщини, поваги до національної культури, традицій предків, історичної пам’яті, що посутньо відрізняють зміст, мету, завдання музеєзнавства
радянського періоду, яке донедавна впроваджувалося в суспільному просторі.
Узагальнено, що з метою подолання радянських ідеологем, сучасні музей мають виконувати спектр функцій, що пов’язані з утвердженням принципів культуровідповідності, гуманізму, зв’язку теорії і практики, інноваційності. На сьогодні соціокультурні функції музейної педагогіки зумовлені культуро-, державозберігаючою місією музеїв. З-поміж них виокремлюються такі напрями: освіта і виховання, розповсюдження знань, пропаганда (причому виховна
спрямованість стосується патріотичного, морального, естетичного, трудового виховання); зростання культурного рівня конкретних соціальних верств населення; створення соціокультурного середовища відповідно до специфіки регіону; формування мотивації і сприятливого середовища для розвитку творчих здібностей, громадянської активності серед різних соціальних і вікових груп населення.
The peculiarities of the Ukrainian museum pedagogy development in the conditions of the ideological pressure of the Soviet era are described in the article. The priorities of the of the museum business progressive development in Ukraine at the present stage in the context of the establishment of national values are determined. The gaps in the development of musicology, museum pedagogic in the time of Ukrainian non-statehood were described. It is proved that the museum policy ideologically boasted of its
"achievements" in relation to cultural activities, forcing history, art, science, aesthetics to serve not the truth, but to authorities, dogmas, which had nothing in common with the principles of culture conformance, natural correspondence, human-centeredness and humanism. Values propagated in the Soviet period, the educational ideals that were established in a totalitarian state, had nothing to do with world-wide ideological, political, ideological orientations based on the principles of cultural correspondence, respect for the values of the nation, state, and man, although museums were considered as cultural and socio-pedagogical institutions that served as educational institutions. It is proved that museum pedagogic; museum science at the present stage should
establish a value system of historical, cultural, national, ideological, universal humanistic beliefs in society. In the legislative documents, scientific works the unified universal view on the significance of cultural-educational, scientific, tourist-excursion functions of museums of
Ukraine is substantiated. Culture-saving, nation-building function of museums is to mediate the upbringing of the nation in a spirit of patriotic, civic attitude towards the Ukrainian people, their native land, the homeland, respect for national culture, traditions of ancestors, historical memory, which essentially distinguish the content, purpose, task of museum history of the Soviet period, which until recently was implemented in the public space. It is generalized that in order to overcome the Soviet ideologue, the modern museum must perform a range of functions related to the adoption of the principles of culture correspondence, humanism, the connection theory and practice, innovation. Today, the socio-cultural functions of museum pedagogy are due to the cultural, preserving the mission of museums. Among them are the following areas: education and upbringing, distribution of knowledge, propaganda (and educational orientation refers to patriotic, moral, aesthetic, labor education); growth of the cultural level of specific social strata; creating a sociocultural environment in accordance with the specifics of the region; formation of motivation and favorable environment for development of creative abilities, civic activity among various social and age groups of the population.
 
Publisher Закарпатська академія мистецтв
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719143/1/%D0%A4%D1%96%D0%BB%D1%96%D0%BF%D1%87%D1%83%D0%BA%20%D0%A3%D0%B6%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%202018%20%D0%A0%D0%BE%D0%B7%D0%B2.%20%D1%83%D0%BA%D1%80.%20%D0%BC%D1%83%D0%B7.%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4..pdf
- Філіпчук, Н.О. (orcid.org/0000-0002-1023-923X <http://orcid.org/0000-0002-1023-923X>) (2019) The development of Ukrainian museum pedagogy in the twentieth century: achievements and losses Вісник Закарпатської академії мистецтв, 12. pp. 115-121.